Tarbiyah: Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya

Assalamualaikum.




Ada pernah sekali, saya terbaca tentang seorang ibu yang tengah baffled samada nak hantar anak dia ke tadika Islam atau tadika biasa. 

Perhatian eh! Saya tak tulis post ni sebab nak kritik parents, ok. This is totally based on my own experience and my very own observations. 

:) 

Bagi saya, adalah sangat penting untuk menghantar anak-anak ke tadika yang berprinsipkan Al-Quran dan As-Sunnah. Sungguh.. melentur buluh biarlah dari rebungnya. 

Kanak-kanak, mereka ni sangat mudah dibentuk. Hati mereka lembut, mudah terima perkara baik. Berbeza dengan remaja dan orang tua. I guess, orang yang lebih berusia ni, hati mereka lagi sukar dibentuk. 

Remaja with the rebelliance. 
Orang dewasa with the ego. 
Orang tua with the 'makan garam' thingy. 

See?
Memang hati mereka boleh disentuh tapi effect tu lambat la sikit.



Jadi, sebab tu la saya rasa, sangat sangat bagus bila parents hantar anak ke tadika yang lebih Islamik ataupun ke sekolah agama. 

"Tadika Islam lebih mahal la. Tak mampu." 

I don't know why but if this is the reason you can't sent your children to Islamic school, I guess, my parents must be an excellent parents. 

Pernah sekali, masa saya kecik dulu, Baba pernah hilang kerja sementara Mama pula suri rumah sepenuh masa. Memang masa tu terasa susah sangat. Saya dengan Adik pulak, bersekolah di sekolah rendah swasta. Yuran bulanan RM1++ setiap seorang. Mama hantar sendiri saya dan Adik ke sekolah. 

Kesempitan wang. Jangan cakap saya tak pernah rasa susah, bukan setakat susah, bankrup pun pernah tau? :P 

Tapi, tak pernah sekali pun saya dengar Baba cakap pada Mama,

"Kita hantar Kakak pergi sekolah biasa ja la."

Nope. Tak pernah. 

Bila saya tanya Baba,

"Kenapa hantar Kakak pergi sekolah agama?"

"Baba bukan pandai sangat bab agama. Cukup-cukup makan ja. Sembahyang, puasa, dengan zakat tu tau la. Tapi, Islam bukan hanya tentang sembahyang, puasa dengan zakat ja." 

Dan, dari tadika, saya memang dihantar ke sekolah agama.



Pernah sekali, saya tak mau pergi sekolah agama sebab bagi saya, "Saya bukan budak agama." #ntahape2je
Waktu tu lepas UPSR. Dapat 5A, saya tak nak continue di Islah sebab bajet nak masuk MRSM, sekali MRSM tak dapat. 

Memang bergaduh la dengan Baba, merajuk segala bagai sebab tak mau masuk sekolah agama sedangkan bagi Baba, memang dia nak saya habiskan sekolah di sekolah agama. Saya pulak baru nak masuk sekolah menengah waktu tu, surely, Baba memang risau yang saya akan lari dari landasan yang dia telah bina untuk saya. 

Memang lepas tu, saya dipaksa masuk jugak ke sekolah agama. Dan I guess, dekat situ la kot berkenalan dengan tudung bidang, stokin dan baju labuh. Terasa gwiyeoun #comeldalamBahasaKorea bila pakai tudung bidang + stokin + baju labuh. 

Sampailah ke hari ini, inilah saya. Hasil tarbiyah di beberapa bumi tarbiyah iaitu, Tadika PASTI, Al-Islah, An-Nahdzoh dan AS-SHAMS.



Bukan nak cakap saya baik tapi inilah kata-kata Mama bila orang tanya pasal saya pada dia, 

"Bukan setakat pandai baca Bahasa Arab atau pandai Tulisan Jawi tapi jiwa dia pun dah tak sama macam kita. Mungkin ada kurangnya tetapi dia sudah dididik dengan agama, memahami agama melebihi pemahaman kami terhadap agama."

Ayat memanglah skema sikit tapi maksudnya sama je. Ayat ni saya dengar dari Mama lama dulu jadi saya tak dapat ingat ayat yang betul. 

Bagi sesetengah parents, pendidikan agama terasa macam mudah je nak ajar sendiri pada anak-anak. Kalau mereka mampu, saya tak persoalkan. Tapi bagi yang pengetahuan agama pun cukup-cukup je setakat solat dan puasa, saya agak risau. 

Kerana jelas, agama bukan hanya tentang solat dan puasa. 
Ia juga adalah mengenai hati. Di mana sekiranya agama itu hidup di dalam hati seseorang, maka agama itu akan menjadi kehidupannya.



Beri pendidikan agama dari awal, ia adalah inisiatif untuk membentuk jiwa anak-anak. 

Memang hati tu Allah yang pegang tapi usaha untuk menjemput hidayah ke hati masih lagi perlu. 

Janganlah rasa,

"Ala.. Benda-benda ni semua boleh belajar masa dah besar nanti. Masa kecik-kecik ni fokus pada 3M dulu sudahlah." 

Risau nanti, bila dah besar,

"Ala.. Benda-benda ni semua buat masa tua nanti la. Masa muda ni nak kena fokus pada family, career, study bagai." 

Dah tua nanti alasan lain pula yang diberi. Sakit itulah, sakit inilah.



Yang penting, kita usaha mengekalkan tarbiyah dalam jiwa. Kerana sama juga macam membaca, ia boleh hilang bila seseorang tu kemalangan dan tiba-tiba terlupa macam mana nak membaca. 

Tarbiyah pun begitu. Ia boleh hilang kalau Allah kehendakinya.

Tapi, adakah parents akan menghalang anak-anak daripada belajar membaca? 
No. Sebab kita melihat ia sebagai keperluan. 

Jadi, kenapa perlu halang anak-anak daripada mendapat tarbiyah?
Sebab tak nampak ia sebagai keperluan?







Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Tarbiyah: Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya

siti aishah ebnil hajar said...

fl amanillah daiman rafiqi

Mimi Jazman said...

siti aishah ebnil hajar ...

:) yes..

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.