Novel Baru (Part 2: Kenapa Saya Berhenti?)



Sebab saya dah tak mampu nak tanggung implikasi novel Melayu. Ingat mudah?

Ok..

First, saya ni jenis yang mudah terpengaruh dengan bacaan. Malahan dengan kata-kata sekalipun, saya mudah diyakinkan! #hmm
Banyak novel Melayu yang biasanya boleh menghasut pemikiran anak-anak muda dan dalam fasa menguatkan diri dan teguhkan hati saya ni, memang susah sangat la saya rasa nak baca novel Melayu. Takut pendirian diri berubah. Takut hati tak tenang sebab rasa bersalah.



Saya jumpa ramai orang yang tak boleh berenggang dengan novel Melayu. Dari yang paling unik hinggalah kepada yang paling klise mereka baca. Saya tak nak jadi macam tu, sebab dulu, masa saya sekolah menengah rendah, sayalah kaki novel. Macam-macam novel saya baca.

Sudahnya, saya jadi budak kaki prejudis dan klise jugak. #ehek

The second reason is, I am not me when I read a novel. I don't even know who I am.

Bab klise tu, hu.. Kadang-kadang saya rasa hidup saya dah macam drama pun ada zaman suka membaca novel Melayu tu. Mana taknya, budak bawah umur baca novel Melayu, gitulah jadinya. Terumbang-ambing, kuat berangan dan mulalah nak sedih tak tentu fasal. #merabansungguhzamantu



Sungguh.. Saya cepat berubah diri mengikut watak heroin dalam novel yang saya baca. Kalau slumber gaya tomboy heroin tu, saya pun begitulah. Kalau lembut macam nak patah pinggang heroin tu, saya pun begitulah.

Nampak tak betapa hebatnya kuasa pembacaan di sini ke atas saya?

Jadi, masuk SHAMS, naik tingkatan 5, saya cakap,

No Malay novels anymore. Read something useful la!

#huh

Dan saya dah satu setengah tahun dah berhenti.



Mujurlah.

Berat? Tak. Mana sempat nak baca novel time form 5 dekat SHAMS tu. Nak update blog pun seksa, nak baca novel, seksa berganda la jawabnya. #ehee

Jadi, dengan izin Allah, kekuatan dariNya, saya berhasil melepaskan minat membaca novel Melayu tu pergi. Saya move on #cakapmacamlepasbreakupdenganboyfriend #hehe .

Penat dah jadi orang lain, then, nak jadi diri sendiri dan cari kekuatan diri.

Ok. The end.



These are the reasons.

The conclusion is, I don't read more Malay novel because the change me too much.

But then, now, I am back and ready to read this one novel I had bought.

:)

Bagi mereka yang rasa, reading novel tu bagus dan dapat membina diri, saya tak ada masalah. Up to you, then. Semua orang ada cara berbeza kan? Tak gitu?

#senyummesra

Allah jadikan kita berlainan bangsa adalah untuk saling berkenalan. :)



Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Novel Baru (Part 2: Kenapa Saya Berhenti?)

Anonymous said...

so, mase akak stop bace novel,akak bace buku ilmiah la ? sya bru 15 thun dh addicted baca novel melayu, kdg2 terpikir jugak,heroin tu tkde kne mengene dgn diri ni,tpi,over berangan je lebih..hahah ! kes akak ni lebih kurang sama dgn kes sya..

Mimi Jazman said...

Anonymous ...

akk start bace novel melayu since akk drjh enam lagi.. and it become continuous until i was in form 2..

akk continue bace buku ilmiah after that but yeah..it is kinda boring..

so, akk cadangkn awk bce buku cerita inggeris.. why? sebab banyak giler awk boleh belajar dari buku cerita inggeris.. tak percaya? cubalah..

hehe.. :D

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.