Archive for May 2013

Early Education




Ya.. Saya sejak kebelakangan ini terlalu asyik memikirkan hal-hal sebegini. Pendidikan kanak-kanak, kehidupan remaja, visi dan misi, perkembangan minda masyarakat dan ya lah, semua benda yang lebih kurang begitulah. Sampai terbawa-bawa ke dalam mimpi. #pergh #dahsyat

Kenapa?

Mungkin sebab saya memang berminat. :D #memangtakbolehcakapapadah

Saya melihat ada di kalangan anak-anak remaja hari ini, mereka tak berminat untuk belajar pun. Apabila disuruh belajar, mereka menganggap belajar itu bosan. Pergi ke sekolah juga, tiada matlamat. Ada yang pergi ke sekolah, memang niat bukan untuk belajar pun, tapi nak pergi cari couple #hampeh . Ada juga yang ke sekolah, untuk cari kawan dan buat sesi story mory, umpat-mengumpat.

#imnotangellike

Apabila ke sekolah, mereka lebih terdorong untuk menyampah melihat muka cikgu dan rasa macam nak tidur saja dalam kelas. Tak cukup dengan tu, time rehat pula diisi dengan berjalan-jalan dari blok ke blok, sesi usha-mengusha.



Kalau di sekolah pun tak dapat nak amalkan budaya rajin belajar, di rumah apatah lagi.

Cakap bosan, tapi sebenarnya, kerja sekolah pun tak siap lagi. Mungkin, bagi mereka, tidak dapat berseronok, maka mood 'bosan' akan datang. Sedangkan, masih banyak perkara yang perlu difahamkan.

Apabila ke tempat tuisyen pula, sibuk nak pakai cantik-cantik, mekap tebal-tebal, usha-mengusha lagi. #lelah Sedangkan, di tempat tuisyen tulah tempat bertanya pada guru apa yang gagal difahami.

Itu bagi mereka yang agak mementingkan hiburan. :D

Ada juga remaja yang tak adalah mementingkan hiburan, kawan-kawan atau benda lain sangat pun tapi tetap sama sahaja, pergi ke sekolah, duduk di rumah, malahan pergi ke tempat tuisyen juga, mereka tetap tak minat untuk belajar. Saya tidak golongkan mereka ini sebagai remaja bermasalah atau golongan yang malas cuma mereka memang tak tahu dari mana hendak mula belajar.



Saya pernah mengeluh pada ibu saudara saya tentang hal ini, dan apa yang dia cakapkan ialah,

"From my personal view la, it is all about exposure from the parents."

All I could do was nodding and agree!

What else can it be?

Saya dah lama fikirkan hal sebegini. Saya meneliti diri saya sendiri dan meneliti diri mereka yang lain juga. Bukan sebab saya ni suka jaga tepi  kain orang tapi sebab saya memang suka fikirkan hal-hal begini. #salahke

Suasana cintakan ilmu itu yang menghidupkan jiwa seorang anak untuk belajar.


CONTOH 1



Saya ambil contoh kawan saya.

Kedua ibu bapanya adalah pensyarah. Dari kecil, mereka memang sudah terbiasa mendidik anak-anak dengan membaca buku dan belajar. Kawan saya sendiri cakap, memang dia suka sangat main cikgu-cikgu masa kecik-kecik dulu. #hehe

Apabila melihat ibu bapa sendiri asyik berkepit dengan buku, kawan saya juga terdorong untuk sentiasa berkepit dengan buku.

Malahan, datuk kepada kawan saya tadi juga sering membawa kawan saya ni ke kedai buku dan belikan dia pensel ataupun buku-buku untuk dibaca. Datuk itu juga sering menggalakkan kawan saya tadi untuk belajar rajin-rajin walaupun sekadar melihat cucunya itu main cikgu-cikgu.

Hasilnya, kawan saya kini sedang menjadi penuntut di Universiti Malaya. Berjaya meraih 11A dalam SPM, 9A dalam PMR dan 5A dalam UPSR.

Kawan saya ini juga jenis yang tidak gentar. Sepanjang saya mengenali dia, pada tahun kami mengambil SPM, sepanjang-panjang tahun itu dia tak pernah sihat. Kalau tak demam, batuk. Kalau tak batuk, selsema. Sakit kepala, sakit belakang. Senang cerita, memang tahun SPM tu tahun sakit buat kawan saya. Tambahan pula, dia memang memiliki antibody yang agak lemah. Asyik ke klinik sahaja.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, berkat suasana cintakan ilmu yang diberikan oleh ahli keluarga kawan saya ini, kawan saya ini berjaya dengan usaha yang gigih. :)


CONTOH 2



Sepupu saya yang ibunya adalah seorang guru di sekolah rendah. Ibunya itu saya panggil Mak Teh.

Saya sangat salute dengan Mak Teh. Didikannya terhadap anak-anak sangat-sangat hebat bagi saya. #daebak

Sejak kecil, sepupu saya ini dilatih supaya banyakkan latihan. Seingat saya, sejak dia di tadika, Mak Teh dah sediakan sepupu saya itu buku-buku untuk dibuat latihan. Sampailah sekarang, sepupu saya, Nurin namanya, biasa buat latihan.

Setiap kali saya balik kampung, tulis nota, buat kerja sekolah, Nurin pasti join saya sekali atas arahan Mak Teh. Mak Teh biasanya suruh Nurin buat latihan dan bila tengok saya pun tengah mengadap buku, Nurin pun join saya.

Bukan itu sahaja, saya juga melihat Mak Teh memberi pendidikan kepada Nurin dan adik-adiknya dengan mengajar mereka menonton rancangan TV yang berfaedah. Tapi, Mak Teh sentiasa letakkan timing kepada Nurin supaya dia tahu priority dia.



Mak Teh juga selalu bawa anak-anaknya berjalan-jalan ke sana sini. Bawa mereka bersiar-siar. Nak kata Mak Teh dan Pak Teh saya orang berada, saya pun tahu, mereka tidaklah berduit seperti mana orang lain yang boleh bawa anak-anak mereka makan angin di luar negara atau berjalan pusing satu Malaysia.

Bagi Mak Teh, anak-anaknya perlu dibawa bersiar-siar walaupun sekadar bersiar-siar di tempat berdekatan. Wang memang akan jadi kekangan tapi bagi Mak Teh dan Pak Teh, untuk anak-anak, mereka akan cuba lakukannya juga. Mereka ingin berikan anak-anak mereka pengalaman.

Learn from experience.

Saya rasa, Mak Teh sangat faham dengan falsafah ini jadi dia inginkan anak-anaknya untuk mempunyai lebih banyak pengalaman supaya mereka lebih faham dan lebih banyak belajar.

Mak Teh juga mendidik anak-anaknya terutama Nurin untuk menjadi lebih bertanggungjawab dan berdikari. Saya tak pernah lihat seorang kakak berusia sepuluh tahun dan seorang abang berusia tujuh tahun, menjaga seorang adik yang berusia tiga tahun dan seorang lagi adik yang masih bayi.

Nurin dan adik lelakinya sentiasa tahu apa yang perlu dilakukan untuk membantu ibu bapa mereka. Apabila disuruh tidurkan adik mereka yang masih bayi, walaupun tengah main game ni, sanggup je dua-dua orang sepupu saya ni, bergilir-gilir main game untuk tidurkan adik mereka tu.

Sangat comel!

Nurin kini sudah berganjak ke Darjah 4. Saya patut cakap, saya berbangga dengan memiliki sepupu yang sebegitu. Easy to approach. Seriously! Saya sangat sukakan dia!

Mana tidaknya, dia sentiasa ada soalan. Dia sentiasa ingin belajar. Dia sentiasa ingin tahu. Bagi saya, ini adalah sesuatu yang sangat baik untuk seorang kanak-kanak berusia sepuluh tahun. Saya cuba untuk menjawab soalan Nurin yang pelbagai agar dia faham.

Pernah sekali dia cakap macam ni pada saya, 

"Kita kenalah banyak Tanya, kalau tak nanti kita bodoh."

#gulp


CONTOH 3



Sejak kecil, saya hidup dalam keadaan cintakan ilmu. Baba selalu ajar saya, Mama pun sama. Bermula dari Baba  yang sangat pedulikan hal pelajaran saya.

Sebelum saya masuk tadika lagi, Baba selalu belikan saya bahan-bahan yang boleh membantu saya belajar. Contohnya macam poster ABC, 12 dan ALIF BA TA. Tak cukup dengan poster yang saya tampal satu bilik, Baba turut belikan saya meja yang ada ABC dan 123.

Baba biasakan saya menonton kartun-kartun Disney supaya saya cepat belajar Bahasa Inggeris. Kebetulan pula, dulu, tiada lagi siaran yang boleh alih bahasa, Astro pun belum ada. Jadi, Baba banyak belikan saya VCD atau tape cerita-cerita kartun Inggeris. Itu adalah salah satu dari banyak alternative yang Baba gunakan agar saya cepat belajar.

Saya juga dibiasakan dengan pujian setiap kali saya melakukan sesuatu dengan baik. Saya masih ingat ketika saya mendapat tempat pertama semasa berumur lima tahun. Baba dengan gembiranya menjemput saya balik dari sekolah dan semasa di dalam kereta, Baba panggil saya dengan gelaran, 'doktor'.

Perkaa-perkara itulah yang membuatkan semangat saya naik berkobar-kobar untuk sentiasa perform yang terbaik dalam akademik.



Mama juga walaupun orangnya agak sederhana dalam akademik, apa yang saya boleh katakan ialah, Mama tidak biarkan saya begitu sahaja dengan alasan bahawa dia bukanlah orang yang berpelajaran tinggi. Sebaik sahaja masuk tadika semasa berusia 5 tahun, saya sudah boleh membaca dengan lancar hasil didikan Mama di rumah.

Waktu itu, Mama masih belum pandai membawa kereta dan tak dapat nak belikan saya buku yang boleh digunakan untuk mengajar saya membaca. Jadi, Mama ambil sehelai kertas berwarna kuning cair yang Baba bawa balik dari tempat kerja dan menulis suku kata seperti BA, BI, BU, CA, CI, CU, dan seterusnya. Dan Alhamdulillah berkat kesungguhan Mama, dengan izin Allah, saya sudah boleh membaca dengan lancar sebaik sahaja saya masuk tadika.



Ramai orang kata, saya budak yang rajin belajar. Saya tak pasti sangat sebenarnya sebab sejujurnya, saya merasakan saya tiada apa-apa yang boleh dibanggakan sekiranya dibandingkan dengan kawan-kawan saya yang lain.

Tetapi, melihatkan ada beberapa remaja yang langsung tidak memandang ilmu itu sebagai satu kepentingan dalam kehidupan, saya mula berfikir mengapa 'saya' dan 'mereka' berbeza.

Bagi saya, jawapannya ialah pendidikan awal, yakni pendidikan semasa kanak-kanak.

Memanglah ada di antara para remaja yang berjaya hari ini tidak lahir dalam suasana yang memberansangkan seperti yang saya nyatakan di atas. Tetapi ibu bapa harus faham, ini bukan alasan. 

Kalau benar ingin melihat anak-anak berjaya, takkanlah sebagai ibu bapa, hendak terus mendiamkan diri dan biar sahaja anak itu berjaya sendiri.

Saya tidak melihat pengorbanan yang sedikit dilakukan oleh ibu bapa sahabat saya, Mak Teh dan Pak Teh, seterusnya, ibu bapa saya sendiri juga. Untuk mengembang bakat dan minda anak-anak, ibu bapa perlu melakukan pengorbanan dan mula perbanyakkan ilmu dalam mendidik anak-anak.

Banyakkan komunikasi dan cakap dengan penuh kasih sayang.

Ibu bapa kena lebih memahami bagaimana otak kanak-kanak bekerja dan belajar.



Saya tidak menulis ini kerana saya nak jadi ibu atau sebagainya. Saya masih terlalu muda untuk itu tetapi sebagai seorang yang muda, saya melatih diri saya menjadi seorang yang prihatin mengenai anak-anak remaja lain yang sama-sama sedang meningkat bersama saya. Saya juga menulis ini agar kita mendapat sedikit maklumat bagaimana hendak mewujudkan insan-insan yang lebih berguna kepada ummah pada masa hadapan.

Tiada yang salah, bukan?

Konklusinya, ibu bapa lah yang memainkan peranan paling penting dalam mendidik anak agar menjadi manusia yang berguna atau sebaliknya pada masa hadapan.

Ini bukan sahaja dipersetujui oleh manusia biasa seperti saya malahan, Baginda Rasulullah saw juga turut menyebut di dalam hadis tentang perkara ini.

"Anak-anak itu ibarat kain putih. Ibu bapalah yang mencorakkannya."

Saya harap post kali ini membawa perubahan yang besar dalam sudut pandangan dan pemikiran pembaca sekalian.. Hehe.. :D


Posted in | Leave a comment

Jiwa Kanak-Kanak..Izinkan Mereka Bermimpi!

Assalamualaikum..



Saya : Awak nak jadi apa bila besar nanti?
Kanak-kanak : Tak tahu.
Saya : Apa yang awak minat?
Kanak-kanak : Tak tahu.
Saya : Awak suka main masak-masak?
Kanak-kanak : Tak.
Saya : Awak suka main cikgu-cikgu?
Kanak-kanak : Tak. Saya tak pandai Matematik.
Saya : Awak suka main lego?
Kanak-kanak : Suka.
Saya : Awak pernah buat rumah guna lego?
Kanak-kanak : Tak. Saya pandai susun lego ikut warnanya sahaja dan buat bagi tinggi.

Saya mengeluh. #huh

Zaman saya kanak-kanak dulu, itulah zaman saya meneroka sepuas hati. Walaupun masih kecik, saya cuba biasakan diri dengan bermimpi besar.



Saya gagal memahami kanak-kanak hari ini, yang langsung tidak ada semangat bermain atau meneroka. Kalau mereka tidak meneroka, bagaimana mereka nak belajar? Bagi saya, lesson yang paling penting untuk dipelajari ketika masih kanak-kanak ialah DARE TO DREAM. 

Bermimpi dan mengharapkan perkara yang sangat hebat terjadi dengan bergerak ke arah merelisasikan mimpi tersebut.

Kalau dari kecil sudah tidak biasa bercita-cita besar, apa yang bakal terjadi apabila kanak-kanak itu meningkat remaja nanti? 

Saya bimbang mereka ini kelaknya menjadi mereka yang tiada angan-angan, tiada cita-cita besar dan hanya tahu duduk diam, patuh kepada ibu bapa semata-mata dan bersyukur.



Memanglah bagus menjadi anak yang tahu duduk diam, patuh dan bersyukur, tetapi penting juga menjadi anak yang berani bermimpi besar kerana tak layak saya rasa, seorang kanak-kanak yang hidupnya masih luas, tetapi dirinya tak berani nak melangkah walaupun setapak ke hadapan.

Rugilah sedangkan pemuda itu harapan bangsa, pemudi itu tiang negara.

Nak salahkan kanak-kanak tu pun, saya tak rasa itu salah mereka. Saya lebih bersetuju dengan pendapat Mak Teh saya yang mengatakan itu adalah tanggujawab ibu bapa. Ibu bapa yang mencorakkan anak-anak. Kalau ibu bapa pun tidak mengajar anak-anak mereka bermimpi lebih besar, apa yang dapat mereka harapkan dari anak-anak mereka?

Ada sesetengah ibu bapa, mereka memperlihatkan kepada anak-anak, sesuatu yang menakutkan. Contohnya, apabila anak tersebut mengatakan dia ingin jadi doktor, ibu bapa akan tanya, awak tak takut dengan darah ke?

Kalau anak perempuan menunjukkan minat dalam seni bina bangunan pula, dikatakan, "Eh. Awak perempuan lah. Nak peduli tentang bangunan buat apa?"

Bila anak cakap, "Saya suka tengok orang lukis-lukis bangunan. Ayah..nanti bila besar, saya nak jadi orang yang lukis-lukis bangunan tu, boleh?"
Ayah pulak cakap, "Kau tu reti lukis orang lidi je, nak lukis bangunan macam mana?"

#hampehsungguh

Pernah dengar cerita tentang ibu bapa Sultan Muhammad Al-Fateh?

Bagaimana ibu bapanya yang termotivasi dengan hadis Rasulullah saw, bergerak menjadikan anak mereka sebagai pemimpin yang baik yang memiliki rakyat dan tentera yang baik.

Inilah ibu bapa yang berani bermimpi dan bergerak ke arahnya!

Jangan hentikan mimpi seorang kanak-kanak. Kerana, selayaknya, jiwa-jiwa ini bebas bermain agar mereka faham akan erti cita-cita dan usaha.


Posted in | Leave a comment

Tanda Cinta, Tanda Ithar



Dia : Ada sahabat ana. Rangkaian sekolah lama kita juga. Nak taaruf? SZ.

Saya : Eh... Kenapa tiba-tiba?

Dia : Dia buat preparation di tempat yang sama dengan anti. Ambil course yang sama dengan anti juga. Di bawah MARA.

Saya : Yeke? Allahuakbar.. Kecilnya dunia. Anti, jazakillahu khair. It is such a big pleasure. 

Dia : Ingat ana nak biarkan anti macam tu sahaja?

Mimi Jazman.. Ana nak cakap sikit. Dengar ok?

Ana risau seperti mana ana sendiri risaukn diri ana yang akan melangkah ke alam baru ana risaukan jugak anti. Ana takut ana tak mampu kekal di dalam jalan tarbiyah dan dakwah ni.

Nauzubillah.. Ana harap Allah izinkan ana tetap di jalan ni. Ana takut ana mula leka dengan hal dunia dan mula siakan ukhwah ni yang ana semai atas dasar iman dan kasih sayang.

Jadi sekiranya ana terkandas, ana nak anti sentiasa kekal maju. Ana dah maklumkan kepada SZ. In shaa Allah... Ana yakin dengan dia, ana sayang dia dan dia pasti akan jaga anti.

Taaruflah dengan dia. Tautkan pertalian ukhwah. In shaa Allah antuma akan saling melengkapi dan sekiranya ana terkandas, hulurkanlah tangan, tunjukkan balik arah yang benar.

Ana bukan risau sebab tak yakin. Ana risau sebab ana ithar anti. Sekiranya ana inginkn peneman di tempat yang baru, pasti pun anti.

Jadi berdampinglah dgn SZ di samping kenalan-kenalan baru yang lain mudah-mudahan dari ukhwah itu antuma akan menjadi insan-insan yang hebat di sana.
Wallahualam.
La haula wa la quwwata illa billah.
I hope I didn't say anything yang menyinggung perasaan. Asif.

[+] Ini adalah satu chat antara saya dan seorang sahabat saya. Bergenang air mata saya membaca semua ni. Saya tak sangka, masih ada persahabatan sebegini, saya tak sangka, masih ada ukhuwah yang sebegini kencang. 
Saya dan dia sudah terlalu lama tidak bertemu. Sudah lama juga tidak berbual dan bercinta seperti mana dulu. Nak berchat di mana-mana pun susah. 
Dan sungguh, inilah tanda cinta keranaNya.
Semasa semua orang sibuk meraikan pemergian mereka, dia buat yang lebih baik lagi! Dia malahan meminta saya berkenalan denga seseorang yang dianggapnya dapat menjaga saya. Dan saya yakin, untuk dia yang diperkenalkan kepada saya juga begitu. Dia pastinya memerlukan saya untuk menjaganya. 
Saya terharu.
Ini tanda ithar.


Posted in , | Leave a comment

He Will Show You The Path to Take

Assalamualaikum..

Dah beberapa hari meninggalkan blog ni. Hehe.. Agak sibuk dengan beberapa perkara dan sudah tentu, sedang sibuk memikirkan apa yang harus dibawa untuk ke matrikulasi nanti.

Memandangkan keputusan UPU agak mengecewakan, saya bercadang untuk meneruskan pembelajaran di Matrikulasi sahaja. Saya fikir, mungkin inilah jalan yang terbaik buat saya. Allah tidak menghantar saya ke universiti yang saya mahukan jadi, mungkin, matrikulasi adalah jalan untuk saya dariNya.

:)

#sayaredhasahaja


Dalam kesibukan memikirkan berapa banyak barang yang perlu saya bawa, saya juga turut memikirkan tentang keputusan MARA yang dikatakan bakal keluar pada 20/05, selepas pukul 5 petang.

Walaubagaimanapun, saya tidak terlalu berharap. Memandangkan untuk masuk ke universiti pilihan sahaja sudah sukar, jadi, saya rasa untuk mendapatkan pinjaman MARA juga agak susah bagi seseorang seperti saya. Oleh sebab itu, saya seronokkan diri saya dengan persiapan ke Matrikulasi Perlis.

Mama dan Baba pun dah sibuk atur jadual untuk saya ke Matrikulasi Perlis. Mak Long juga telah dimaklumkan bahawa kami tidak dapat menghadiri majlis perkahwinan anaknya memandangkan majlis tersebut diadakan pada 26 hb sedangkan saya perlu mendaftar di Perlis pada 27 hb.

Atuk saya serta saudara-mara saya di Kedah juga sangat teruja memandangkan saya bakal balik dan tinggal dekat dengan mereka. #ekeke #terujalasangat




Bagaimanapun, semuanya bagaikan sudah pasti. Saya juga siap menghubungi kawan di Kedah dan juga di Seremban untuk bertanya siapa yang akan pergi menyertai saya di Matrikulasi Perlis.

Kedua-dua sahabat baik saya di Kedah dan Seremban juga, menyatakan mereka bakal ke Matrikulasi Perlis. Sangat best! Yala.. Saya dapat jumpa kawan lama saya balik dan dalam masa yang sama, dapat kekalkan hubungan dengan kawan baru saya.

Kami sangat teruja dan asyik menghubungi antara satu sama lain untuk bertukar-tukar maklumat.

#hehe #bestpulakrasa



Kemudian, sampailah tarikh 20/05.

Dari pukul 5 petang sampailah pukul 9, saya menunggu. Bukan menunggu penuh takut + risau + teruja atau apa-apa. Saya cuma nak tengok, yang saya pasti, saya mungkin tak dapat. Tapi, yala, apa salahnya check jugak kan?

Akhirnya, kawan saya di Seremban, memberitahu bahawa keputusan MARA sudah boleh disemak. Dengan pantas lagi laju tahap manusia biasa seperti saya, saya pun check la.

Mula-mula tu, saya check FB dulu, sambil mencari-cari link untuk membuat semakan. Kemudian, saya terjumpa dengan status dua orang kawan di FB yang menyatakan keputusan MARA mereka. Dua-dua pun dapat tawaran dari MARA.

Kemudian, bila dah jumpa link untuk buat semakan, saya pun bukalah link tersebut, masukkan nombor IC dan klik 'semak'.

Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang. :)



#alhamdulillah #syukursangatnih

Tanpa disangka-sangka, oleh saya, saya dapat tawaran dari MARA bagi mengikuti program mereka. :D

#overseas #pointer3.5

Hehe..

Alhamdulillah.. Memang selama ni, saya harap sangat saya dapat tawaran dari MARA. Bila keputusan UPU agak megecewakan saya, saya tenang sahaja dan mula menganggap, keputusan saya yang sederhana ni cukup-cukup makan saja jadi, tak pa lah. Kita buat matrikulasi pun boleh!



Tapi, sungguh.. Allah tak mentakdirkan saya untuk dapat tawaran baik dari UPU kerana mungkin, Dia tak nak saya confuse masa buat keputusan nanti kot. Hehe..

Yala.. Kalau dapat pilihan pertama UPU, saya mungkin agak confuse nak terima MARA atau tidak macam kawan-kawan saya yang lain. Kebanyakan mereka masih keliru nak pergi ke mana memandangkan UPU juga menawarkan pilihan yang bagus untuk mereka

Syukur alhamdulillah.. Saya tak payah pusing kepala, pening bijik mata #hehe untuk memikirkan mana satu tempat saya nak pergi.

Dah nampak dengan jelas lagi terang bersuluh lampu pelbagai jenis lampu, saya akan pilih untuk mengikuti program yang ditawarkan oleh MARA kepada saya.

Alhamdulillah.. :)

Sebenarnya, saya tidak punya apa-apa. Saya hanya ada pengharapan dan keyakinan yang Dia tidak akan kecewakan saya. Jika saya berjaya mendapatkan apa yang saya inginkan, maka Dialah penyebabnya kerana saya takkan pernah mampu lakukan apa-apa tanpa Dia, Si Pemilik Nyawa.

:)

#bahagia



Posted in , | Leave a comment

Keputusan UPU

Assalamualaikum..



Ketika menulis ini, saya baru sahaja selesai menyemak keputusan UPU. Hee..

Tough kot..

Rasa macam sebuah tamparan hebat dari Dia yang macam nak cakap dekat saya,

"Baliklah!"

#gulp

Menjadi anak sulung dalam masa yang sama cucu sulung, kemudian sedara-mara semua memandang ke arah saya kerana kelebihan saya dalam bidang akademik, ianya bukan mudah. Mungkin lebih senang kalau kita jad manusia yang tidak dipandang orang tetapi tetap terus bersemangat.

:) #itulebihbaik



Zaman SPM bukan satu zaman yang baik untuk saya. Keputusan saya agak merosot dan keadaan emosi saya juga sesangat tidak stabil. #heh

Hm..

Keputusan UPU saya agak mengecewakan bagaimanapun. Sangat mengecewakan sebenarnya. Saya tidak dapat pilihan pertama, kedua, ketiga atau keempat.

Saya dapat pilihan selepas pilihan keempat.

Walaubagaimanapun, saya masih bersyukur kerana tetap diterima masuk ke universiti.



Di saat membuka FB, ramai orang sibuk bertanya saya dapat mana. Er.. Tak adalah ramai. Ada dalam dua orang kot. Hehe..

Saya skrol news feed.

Saya lihat kawan-kawan saya yang lebih cemerlang daripada saya sibuk menceritakan keputusan UPU mereka. Saya agak bersedih hati bukan kerana tak redha denganNya tetapi kerana betapa lemahnya saya dalam istiqamah dan bersungguh-sungguh ketika belajar untuk SPM dulu.

Majoriti kawan-kawan yang saya kenali mendapat 9, 10 dan 11 A. Kebanyakan mereka juga mendapat tawaran pengajian mengikut kursus pilihan pertama mereka.

Malahan, ada juga sahabat saya yang A nya kurang satu dari saya, turut mendapat tawaran ke universiti bagi mengikuti kursus pilihan pertamanya.

Allahuakbar..

#beratnih



Nampaknya, saya akan memilih untuk ke matriks sahaja.

Mungkin kerana lemahnya doa dan tingginya keyakinan, maka Allah hantar satu amaran pada saya.

"Jangan sombong!"

#gulp

Saya yakin ini bukan pengakhirannya. Saya yakin, ini adalah sebuah pembukaan baru.

Dia tidak memberi kita apa yang kita mahukan tetapi Dia berikan kita apa yang kita perlukan. Nampaknya, begitulah.

Mungkin Allah tahu saya masih belum capable untuk terus masuk ke universiti maka Dia menghantar saya ke tempat lain terlebih dahulu. :)



Saya tak risau, saya hanya sedikit bersedih. Erm.. Mungkin cemburu juga dengan kawan-kawan lain yang mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke universiti pilihan pertama mereka.

Untuk adik-adik saya, berusahalah bersungguh-sungguh. Kalau awak belajar 9 subjek, maka berusahalah mendapatkan 9A+.. Kalau awak belajar 10 subjek, maka berusahalah mendapatkan 10A+.. Begitu juga kalau awak belajar 11 atau 12 subjek.

Saingan hari ini cukup hebat. 8 A sahaja belum tentu mencukupi. #senyumpahit

Apapun, ianya bukan pengakhiran lagi. Pasti ada caranya untuk mencapai kejayaan di dunia ni. :)

Dan cara yang tetap kepada semua manusia untuk berjaya adalah USAHA.

It's ok, dear.


2 Comments

Mathematics with Not Just Numbers but also Values


Assalamualaikum..


Mari bercerita.. Ekeke..

Pada suatu masa dahulu yang tak adalah lama sangat. Saya rasa, waktu tu saya mungkin dalam darjah 4 atau darjah 5.

Suatu hari, ada seorang guru Matematik saya, Mlmh (muallimah) Rohilawati, memberi tugasan untuk menyiapkan latihan yang sangat banyak dalam masa beberapa hari. Mungkin dalam 50 muka surat macam tu. Latihan tersebut ada dalam buku latihan yang kami perlu beli sendiri di kedai buku di luar.

Mungkin waktu itu Baba terlalu sibuk, jadi, Baba tak dapat nak bawa saya ke kedai buku tersebut untuk membeli buku latihan yang saya perlukan.

Sampailah akhirnya, hari sebelum saya kena hantar tugasan tersebut. Pada waktu pagi, Baba memutuskan untuk pergi ke kedai buku bagi mendapatkan buku latihan tersebut pada sebelah petang. 



Jadi, Mama meminta saya untuk memberitahu Mlmh Rohilawati bahawa saya tidak dapat menyiapkan latihan sebanyak 50 mukasurat tersebut kerana saya belum ada buku latihan tersebut. Mama juga menyuruh saya meminta tempoh masa tambahan agar saya boleh siapkan latihan tersebut.

Jadi, pada waktu rehat, saya pun masuklah ke dalam bilik guru.

Saya : Mlmh, ana tak dak lagi buku latihan yang Mlmh suruh beli tu. Jadi, ana tak boleh buat latihan yang Mlmh suruh kami buat tu. Ayah ana nak pi beli, tapi dia sibuk, tak boleh nak bawak ana pi kedai buku tu lagi. Tapi, pagi tadi, ayah ana kata, petang nanti, ayah ana balik, ayah ana bawak ana pi kedai buku, beli buku tu. Mlmh, boleh tak ana minta tempoh masa untuk siapkan latihan tu?

Mlmh Rohilawati : Tak boleh. Orang lain semua dapat tempoh masa yang sama dengan anti. Mlmh tak tau. Anti kena siapkan jugak latihan tu. Kalau ayah anti nak pi beli petang ni, anti kena siapkan malam ni jugak la.



Saya keluar dari bilik guru dengan keadaan yang agak kecewa tapi waktu tu saya positif. Budak-budak lagi, saya tak kisah dengan jawapan Mlmh Rohilawati. Saya cuma berharap, Baba akan dapat bawa saya beli buku tu petang tu juga.

Jadi, balik dari sekolah, petang sikit, Baba pun baliklah. Saya cepat-cepat ajak Baba ke kedai buku untuk beli buku tersebut.

Baba walaupun penat baru balik kerja, terus je bawak saya ke kedai buku. Alhamdulillah.. Buku latihan yang saya perlukan tu, ada di situ. :)

Petang tu jugak, balik dari kedai buku, saya terus buat latihan tu.

Saya makan cepat, tekunkan diri dan fokus sebaik mungkin.

"Usaha Tangga Kejayaan."

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu yang mengubahnya sendiri." [Ar-Rad : ayat 11]

Alhamdulillah.. Dengan izin Allah, saya Berjaya menyiapkan latihan tersebut walaupun hari dah larut malam. Mama ada menyuruh saya  tidur dulu, kemudian, bangun awal sikit untuk siapkannya, tapi saya tak mahu. Saya risaukan kerja saya yang mungkin takkan siap. Saya tak mahu didenda. Saya tak mahu dimalukan.

Alhamdulillah.. Dak lewat malam dah, barulah saya berjaya menyiapkan latihan tersebut. Terus saya tutup buku, pergi tidur. Lena tidur saya malam tu. Hehe..

Keesokan harinya di sekolah, semasa orang lain menunjukkan bahawa mereka dah siap tugasan yang berlambak tu, saya juga tidak ketinggalan dan merasa lega saya sama seperti orang lain.

Pada waktu rehat, kami sekelas diminta menghantar latihan terssebut di bilik guru. Jadi, saya pergilah bersama seorang rakan saya bagi menghantar latihan tersebut.

Bila sahaja saya sampai di meja Mlmh Rohilawati, terus dia bertanya,

"Siap tak latihan tu?"

Saya hanya membalas dengan mengangguk.



Mlmh Rohilawati kemudiaannya terus menyemak kerja saya. Kemudian,

"Itulah Mlmh suruh anti siapkan. Tengok! Anti boleh ja buat. Kalau mlmh bagi masa, anti tak mungkin dapat siapkan latihan ni dalam masa satu malam. Orang lain ambil tempoh masa yang lama untuk siapkan latihan sebanyak 50 muka surat ni tapi anti cuma ambil masa satu malam untuk siapkan latihan ni."

And I was blushing by that time.. :)

Kemudian, Mlmh Rohilawati menyebut dengan suara yang kuat pada rakan guru yang berada di sebelahnya.

"Tengok ni! Dia siapkan latihan sebanyak 50 muka surat dalam masa satu malam."

:)

#theend



Mungkin kerana pada masa itu, semangat saya masih kental, dunia saya masih terlalu pure dan dipenuhi dengan warna-warna ceria, maka, saya tidak ada langsung sebarang masalah dengan kejadian yang menimpa saya.  Apabila mendapat tahu saya tidak diberi tempoh masa yang sama dengan kawan-kawan lain, saya tidaklah menyalahkan Mlmh Rohilawati.

Bagi saya waktu itu, apa yang lebih penting adalah saya perlu dapatkan buku itu petang tu jugak dan of course, saya kena siapkan latihan tu malam tu jugak. I have no other choice.

Tidak pula saya memikirkan tentang kenyataan Mlmh Rohilawati tu. Sesuatu yang mungkin agak berbeza daripada keadaan sekarang di mana saya mungkin akan kecewa, marah, geram dan sebal dengan keputusan Mlmh Rohilawati.

Yala.. Manusia berubah. Saya semasa 10 dan 11 tahun tidak sama dengan saya sekarang ni. Dulu, saya mungkin lebih tulus tapi sekarang, #heh .

Saya nampaknya kena jadi pure dan tulus macam dulu jugak la. Baru kerja jalan. :D



Rasulullah saw mengajar kita menggalas tanggungjawab dengan tekun dan teliti. Allah sukakan mereka yang bersungguh-sungguh..

Can't you see it? :)

Buatlah semua kerja dengan bersungguh-sungguh..

Why?

Hehe.. Allah <3 orang yang bersungguh-sungguh ..

(^-^)(y)

Posted in , | Leave a comment

Maafkan Saya dan Terima Kasih dari Saya pada Hari Guru buat Guru-Guru Saya


Assalamualaikum..



Hari ini merupakan hari guru. #senyumpahit

Saya tidak begitu ingat bila kali terakhir saya benar-benar menyambut Hari Guru. Ya.. Saya ingat sayalah salah seorang AJK Hari Guru di SHAMS tahun lepas tapi, sejujurnya, ia hanya satu adat dan resam. Bukan lahir kerana saya benar-benar ingin menunjukkan penghargaan saya kepada guru-guru.

Malahan, para pelajar juga hanya seronok meraikan dan melihat persembahan yang diadakan pada hari tersebut. Untuk menunjukkan penghargaan? Saya sendiri masih ragu-ragu.



#huh

Kerana, ada di antara para guru itu, mereka tidak perlukan sambutan atau ucapan hebat dari para pelajar. Mereka tidak perlukan gimik dan perhiasan yang boleh mengakibatkan pembaziran.

Guru yang benar-benar ikhlas, akan memberi ilmu kepada anak muridnya kerana cintanya pada anak-anak muridnya itu. Mereka, guru yang ikhlas ini juga, cintakan ilmu yang mereka ada sehingga inginkan anak-anak muridnya mengenali ilmu yang sudah sebati dengan dirinya.

Malah, guru yang benar-benar ikhlas, cintanya pada Dia, Yang Memiliki Segala Ilmu, akan ikhlas memberi dengan lapang dan gembira serta mengharapkan dia dapat menunjukkan cintanya kepada Pemilik Ilmu.

#kesatmata



Terima kasih kepada semua guru-guru yang ikhlas mengajar dan mendidik saya, yang tidak berharap saya dapat menaikkan nama sekolah ataupun menaikkan rankingnya semata-mata, tetapi ikhlas memberi kerana merasakan saya sangat kasihan tanpa ilmu yang ada pada dirinya.

Saya benar-benar mengucapkan berbanyak terima kasih.

Hanya Allah sahaja yang boleh membalas jasa baik kalian.

Dan berlebih-lebih terima kasih saya kepada guru-guru saya yang tidak hanya memberi ilmu akademik kepada saya supaya saya dapat skor A dalam subjeknya tetapi kepada guru-guru yang berjaya menyentuh hati saya dalam percakapan atau perlakuan mereka. Mereka telah berikan saya sebuah ilmu yang cukup berharga. Mereka berikan saya sesuatu yang berada di luar silibus.

Jazakumullahu khair..

#sayabukanpelajaryangbaik



Jujurnya..begitulah..

Kalau ditanyakan pada guru-guru saya di sekolah rendah dan sekolah menengah rendah, Al-Islah, saya tak lain tak bukan hanyalah seorang budak nakal yang tak cukup matang. #gelaktawar

Betullah tu.. Sungguhlah tak matang waktu itu. Saya ni kasar orangnya. Sekolah saya tu sekolah agama, dan saya pula bukanlah yang jenis berbahasa sangat waktu tu. Keraslah bahasa saya. Jadi, para guru tidaklah begitu berkenan dengan perlakuan saya. #gelaktawar

Kali terakhir saya pergi ke sekolah lama saya, saya merasakan masih ada pandangan kurang menyedapkan terhadap saya di sana. Hehe.. Apa boleh buat? Salah saya juga kan? Saya sendiri yang tidak cuba membersihkan nama saya di mata para guru.

Moga-moga setiap kesalahan saya dimaafkan oleh semua. Saya hanya berharap agar mereka dapat melihat diri saya sekarang. Ini semua berkat rasa tidak berkenan mereka ke atas saya.

Terima kasih kepada semua guru yang menganggap saya sebagai seorang pelajar yang biasa-biasa kerana sepanjang zaman itulah saya cuba membuktikan diri saya sendiri.

Alhamdulillah.. Itulah zaman yang saya paling gemilang pun. Hehe..



Mereka mengajar saya menerima pelbagai prespektif dan melihat dari sudut yang berbeza.
Mereka mengajar saya memehami sudut pandangan seorang yang bermasalah.
Mereka juga mengajar saya untuk mengubah diri saya dan membuktikan diri saya sendiri.

It is valuable. Jazakumullahu khair.

Sepanjang saya di SHAMS pula, ianya dunia yang berbeza. Hehe..

Saya tak pasti berapa sedikitnya guru-guru yang masih ingat nama saya walaupun nama sayalah yang paling senang diingati. Di SHAMS, guru-guru tidak begitu memberi perhatian kepada saya sebab pelajar di SHAMS sangatlah ramai.

Saya juga tidak menimbulkan sebarang masalah sepanjang di SHAMS #rasanyalah . Jadi, saya adalah satu jenis figure yang diam, aktif tahap sederhana sahaja di SHAMS. :)

Tahap saya dalam bidang akademik juga biasa-biasa sahaja.

Dan di SHAMS jugalah saya belajar pelbagai perkara penting daripada guru-guru saya.

SHAMS adalah sebuah sekolah yang berbeza, suasananya berbeza dan orang-orangnya juga berbeza. Saya turut menjadi manusia yang berbeza di sana.

Terima kasih kepada semua guru yang melihat saya seadanya, membantu saya dalam pelajaran dan memberi saya pengalaman yang berbeza dari sebelumnya.

Dan terima kasih juga di atas pengajaran yang mengajar saya erti penerimaan, kesabaran, toleransi, pengorbanan, keletihan belajar, menangis letih dan macam-macam lagi pengalaman lain.

In shaa Allah, I am going to be someone with a better attitude in the future.

Oh ya! Tidak lupa juga kepada Ustaz Hidayat yang mengajar saya erti kepimpinan dan membuka peluang kepada saya memimpin lajnah multimedia. Itu merupakan sesuatu yang tidak saya miliki sebelum ini. Ianya merupakan anugerah yang besar. Alhamdulillah. Terlalu banyak yang saya belajar.

:)



Jazakumullahu khair.

Setiap guru mempunyai cerita mereka sendiri.
Setiap murid mempunyai cerita mereka sendiri.
Akan terjadi di mana guru tidak dapat memahami muridnya.
Akan terjadi di mana murid tidak dapat memahami gurunya.

Saya yakin, hampir di semua sekolah terjadi begitu. Kerana kita masing-masing ada cerita sendiri.

Jadi, oleh itu instead of mengucapkan selamat hari guru semata-mata, saya ingin meminta kemaafan dan memohon didoakan oleh semua guru-guru agar kehidupan saya berkat di dunia dan akhirat kerana sungguh, darjat seorang guru bukanlah sesuatu yang boleh diperlekehkan.

Saya hanyalah seorang manusia, terkadang tersilap bicara, terbuat kasar dan kurang beradab, harap dimaafkan.



May Allah pleases be with you. :)




  

Posted in , , | Leave a comment

Memanglah Susah...

Assalamualaikum...



Sudah sekian lama, saya dan kawan saya merancang sebuah projek.

Memang susah. Sangat susah.

Pada mulanya, saya rasa projek ini akan dibatalkan sebab terlalu banyak aral yang melintang. Banyak sungguh.. Rasanya, hampir tiga bulan perkara ini bertangguh.

#huh

Kebanyakannya adalah sebab hal keluarga. Tentunya, sebagai seorang anak, walaupun dah lepas SPM, kami semua masih tak terlepas dengan tanggungjawab seorang anak, ye tak? :)

Tak cukup dengan tu, hal mengundi lagi.

Hal nterview lagi.

Jadi, untuk keluar, melaksanakan projek kami, terasa ada susahnya kerana komitmen kami kepada keluarga, negara dan masa depan.

Mungkin Allah nak uji kita dengan mengetahui adakah kita tahu prioriti kita antara kawan dan keluarga.

#sentapsekejap



Mulanya, saya bercadang untuk berhenti sahaja. Tak payah lagi dah nak fikirkan hal projek ni. Buat pening kepala, risau semata-mata. :d

Kemudian, saya ambil inisiatif bertanya pada seorang kawan saya yang berada nun jauh di Kedah sana. #ekeke

Jauhlah sangat. Padahal waktu tu dia tengah OTW ke Melaka. #ekeke

Baguslah ada niat macam tu. Pi la bincang elok-elok dengan family, depa faham kot. Cubalah persuade mak anti dengan kek ka, puding ka.. Hehe.. 

Dialog sebenar bukanlah macam ni. Ni hanya rekaan, sebab seriously, saya bukan ingat sangat pun tapi, maksud asal tetap tak berubah.

Saya pun tetapkan sahaja hati, cuba lagi sekali.



Kemudian, peluang terbuka, terbentang untuk saya.

Dan setelah sekian lama, setelah banyak benda berlaku, setelah banyak betul aral yang nak melintang, saya akhirnya berjaya juga melaksanakan projek tersebut bersama-sama kawan saya tu.. Alhamdulillah..

:D

Malahan, kami mendapat sambutan yang menggalakkan juga. Biiznillah..

Dan, lebih lagi, kali ini, Baba beri saya peluang untuk #takbergantungpadanyalagi .

Alhamdulillah..



Susah. Memanglah susah.

Nak buat benda baik, bagi saya la, memang akan ada banyak halangan.

Why?

Sebab Allah nak tengok sejauh mana kita nak berusaha untuk melakukan kebaikan. Kalau semua benda baik tu mudah nak buat, hehe, rasanya semua orang pun jadi baik.

Betul tak?

Anyway, pray for me and may Allah ease everything.

(^-^)(y)

Posted in , | Leave a comment

Tayah Nak Sembang Kencang Sangat La..


Assalamualaikum..



Rasanya, kalau anda bukan budak Kedah, anda akan mengalami kesulitan untuk memahami tajuk di atas. Why?

Hehe.. Sebab, seingat saya, budak Kedah je yang faham sembang kencang ni. :D

Sembang Kencang adalah sejenis frasa yang digunakan untuk describe perbualan-perbualan angkuh yang tak sedar ke diri. Ekeke.. :D

Contohnya,

"Wei mamat ni sakai ar, aku bawak geng aku belasah dia baru dia tau kot."

"Hek eleh Samad tu. Dia ingat bapak dia kaya, aku takut ka? Heran pa aku dengan harta bapak dia. Dia tu sekali terajang, lepas mana hala." 

"Hang jangan nak belagak kata hang tu pandai sangat la. Hang ingat hang pandai, aku nak ikut cakap hang la? Belah ha wei."

"Ceh.. Bajet ja lebih. Kalau berani, mai la, fight one to one dengan aku." 

"Hang tak puas hati dengan member aku, mai jumpa aku la."

#huh



Tu la dia contoh sembang kencang menurut pendapat saya.

Kencang sungguh kan?

Bawak geng? 
Sekali terajang?
Belah ha?
Fight one to one?

Heh.. Wondering..

Zaman apakah ini?
Ada lagikah yang masih bersembang kencang macam ni?

Mula-mula, saya ingat, zaman saya ja budak-budak cakap macam ni #termasuklahsayasekali. Lepas tu, zaman gadget, zaman IT, zaman semua orang tak main guli dengan batu seremban ni, saya ingat habeh dah geng yang suka dok sembang kencang ni.

Ternyata, saya silap.

Ada lagi rupanya.



Adik adalah seorang pengawas, baru-baru ni, dia ceritakan pada saya tentang gangsterism yang berlaku di sekolahnya.

Kencang sungguh perbualan mereka-mereka yang bergelar samseng sekolah menengah ni.

Saya tak adalah nak berkasar atau apa. Kadang-kadang, saya teringin jugak nak tanya mereka-mereka ini,

"Yang hang dok buat sembang kencang sangat ni pasaipa?"

Ekeke.. :D #jokes

Saya bukan orang macam tu, tiba-tiba nak pergi cari gaduh tak tentu hala dengan mereka-mereka ni. Dan, hehe.. Saya masih ada adab seorang muslimah yang saya perlu jaga.

Yeah.. :)

Tak perlu lah sembang kencang adik-adik oi... :)



Jangan rasa diri tu kuat sangat dengan ada geng yang besar-besar ala The Hulk tu.

Rasulullah saw pun tak ajar kita jadi samseng sedangkan, kalau nak diikutkan, geng Rasulullah saw ni la yang paling hensem, paling kuat, otot berketul-ketul, six pack lagi ha.. Dah la lengkap dari segi paras rupa, mereka-mereka ni pun kaya-kaya, pandai-pandai. Orang yang hebat pulak tu. Geng bangsawan, pembesar semua ada.

Habis tu, yang awak nak sembang kencang sangat ni kenapa?

:D #gelakkecil

Ini bukan zaman kita bergaduh ala-ala KL Gangster atau rempit ala-ala KL Menjerit #dahlamakotceritani .

Ni bukan zamannya dah adik-adik sayang.. :)

Ini zaman di mana akhlak, budi pekerti, berbajet bagus dipandang.
Ini zaman di mana seorang pemikir atau intelektual dipandang tinggi.
Ini zaman di mana ISLAM dan IMAN seseorang tu yang dipandang gah dan luar biasa.

Hampa ingat dengan sembang kencang, orang akan pandang hampa ka?

Serius tak.



Orang dah tak peduli dengan manusia yang berlagak samseng zaman sekarang ni.

#wondering Kenapa masih banyak filem gangster di Malaysia?

Anyway, yang layak belagak jadi samseng hanyalah Dia di atas sana. Why?

Sebab Dia kot yang paling berkuasa. Dia ada seisi dunia dan seluruh alam. Semua makhluk tak kira haiwan atau pokok bahkan manusia, memujiNya. Dialah yang memiliki Arasy, neraka, syurga.

Dialah yang sebenarnya memiliki kita semua.

Ingat Dia peduli sangat kah dengan kekuatan badan kita? Atau mungkin dengan harta mak bapak kita yang tak tentu lagi kita punya tu?

Huhu..

Sudah-sudahlah ye adik-adik yang masih muda belia. #sayapunsekalila

Jangan sembang kencang lagi.

Tak ada ke mana semua tu.

Kita buat revolusi pulak eh?

Cari Dia, dan kenali Dia, Pemilik segalanya, Allah azza wajala. Nak belagak pun tak guna, kita bukan ada apa-apa pun.

:D



Posted in | Leave a comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.