Archive for January 2013

The Lonely + AdaMu (Part 2)



"Doktor masih belum balik?" Hani bertanya sebaik sahaja melihat susukku berdiri di hadapan pintu.

"Belum. Saya tak rasa ada kepentingan untuk saya balik awal," aku tersenyum pahit. Jiwa menjadi sedikit emosional kerana ternyata, hubungan aku dengan suamiku, bagai retak menanti belah.

Mungkin kerana rasa bersalah mengajukan soalan sebegitu, Hani terus terdiam apabila melihat reaksiku yang bagai menahan sakit. Hani kembali membaca buku di tangannya.

Perlahan-lahan, dengan langkah yang panjang, aku menghampiri katil Hani lalu duduk dengan menghempas tubuhku ke kerusi di sisi katil Hani. Kerusi plastik itu sedikit pun tidak menyebabkan aku merasa sakit. Sesungguhnya, pada ketika ini, jiwaku lebih sakit.



Aku merenung wajah Hani. Wajah Hani unik sekali dan ini merupakan kali pertama aku melihat rambutnya memandangkan selama ini, aku seringkali bertemu dengan Hani yang sentiasa bertudung. Wajah Hani tidak kelihatan seperti anak Melayu. Dia kelihatan lebih kepada seorang Cina atau mungkin Jepun atau Korea. Wajahnya berbentuk bujur yang sedikit bulat. Keningnya nipis dan terbentuk cantik tapi jelas keasliannya. Hidungnya mancung dan terletak dengan sempurna. Bibirnya sedikit lebar dan sedikit tebal.

Hani kelihatan lebih kepada anak patung bagi aku. Rambutnya yang lembut, sedikit berombak di hujung, nampak berselerak tetapi indah. Disikat ke belakang dan tidak ada belahan di tengah.

Kemudian baru aku teringat untuk bertanyakan sesuatu kepada Hani, "Hani..keluarga awak, tak ada yang datang?"

Hani menoleh ke arahku dengan keningnya yang terangkat. Terdapat sedikit kerutan di dahinya, "Tak."

"Awak tak ada ahli keluarga?" aku bertanya tanpa ada rasa was-was mahupun talut-takut.

"Ada," Hani menjawab ringkas sambil matanya merenung tepat ke luar melalui tingkap di dalam bilik ini.



Aku perasan akan getaran suaranya. Aku lantas terdiam, takut-takut apa sahaja yang akan keluar dari mulutku selepas ini, bakal menyakitkan hati Hani.

"Doktor, manusia takkan maafkan kita. Manusia akan beranggapan kita salah pada mereka sehingga langsung tak beri peluang untuk tebus kesalahan tu," Hani tiba-tiba mengeluh.

"Hm?" aku sedikit keliru dengan Hani. Dia tidak kelihatan seperti ingin bercerita tadi, tapi sekarang, dia seolah-olah sedang melepaskan satu beban berat dari bahunya.

**********


Posted in , | 4 Comments

First Time Cooking


Assalamualaikum.. 

While writing this, I am listening to my iPod shuffle, a gift from Baba. In shaa Allah, I will try my best to use this little thing for  something rewarding.

Now, my iPod is playing the latest song I added into the playlist. All these songs remind me of strength and perseverance.

Last night was one of the toughest night ever! Too many tears ran down my cheeks.

“How could you still remember a person who barely tells you that she cares about you?”

Still.. I can’t even find the answer for myself.

Since last night was a nightmare, I could not sleep in tranquility. There was a creepy, freaky voice echoed in my head, telling me how can I be so selfish to that person. I found it very hard to sleep. When the clock pointed almost at two-thirty, somehow, I made my way out of the depression.

This morning, when my sister woke me up, I was uneasily left my bed to perform Subuh prayer. And even after that, I could not even reach my Al-Quran and read it as usual. I fall asleep with my head on the bed while the other parts of my body were on the floor. 

When I woke up, a very loving voice sounded in me and remind me to cook for my sister as she had asked it a day before. I knew what to cook. Then, even it was so hard to wake up and face the reality, I made I did it.

And, luckily, this time, Mama didn’t even interrupt my chores and only helped when I asked her to help me with the tossing and salts. Later on, I created my very own dessert for my sister.

And yes! Mama said it.. “Sedapnya.....”

Hehe..

Alhamdulillah, then.. J


Hidup memang susah. 
Sangat susah.
Kadang-kadang, bila dah tidur, tak rasa nak bangun pun.
Tapi, selagi mana Allah bagi kesempatan bernafas, kita tetap harus cuba kan?



7 Comments

Pergi Jauh-Jauh



Aku tak punya kekuatan untuk berdiri bersama kamu
Aku hanya ada kemampuan untuk merenung perbuatan kamu

Dekat aku dengan kamu, tak mungkin bawa bahagia untukku
Aku punya pemikiran berbeza
Kamu juga berbeza
Kita tak sehaluan
Kita sentiasa berbeza

Kamu hiduplah cara kamu
Selagi mana Allah memberkati, maka aku biarkan kamu sendiri.

Aku akan hidup cara aku
Mencari erti diri dalam berbakti pada Ilahi, maka biarkan aku menyendiri. 

Tak ramai yang akan setia
Kebanyakannya akan pergi
Aku sudah mengerti dan memahami hipotesis ini.

Aku juga pergi.

Aku sendiri tak setia. 

Maka pergilah kamu
Pergi jauh-jauh, jangan dekati lagi.

Aku ada mereka yang aku sayangi
Aku ada mereka yang aku cintai
Aku ada Dia yang takkan pernah pergi

Tak mengapa.

[+] Ramai yang claim kata kawan. Tapi, sebenarnya, tak

4 Comments

I Won't Give Up




It was a pretty beautiful night. The moon shined so bright. I looked up to the shining stars while Jason Mraz was singing ‘I Won’t Give Up’ through my iPod.

I still remember that night, when my younger sister, Adik, came into my room after coming back home from her tuition class. I was in my bed by that time as I was really tired for not sleeping for the whole night before.

I was facing the warm wall while my eyes were closed. Adik waddled towards my bed and  joined me on my bed and I let her do as she wishes. I know she was feeling quite gloomy as I wasn’t about to sleep with her.

I knew that she was texting someone or maybe tweeting something

By all of the sudden, her arm gets around my waist and she put her face on my back. I could feel her tears that warmly wet my backside of the shirt.

I gave her a warm clap on her fingers. I turned around so that I can see her. She was crying. I swept her tears and asked her why she was crying.

She shook her head. I know she wouldn’t mean to cry and might never tell me anything. So, I let her be while I gave her a warm hug so she wouldn’t feel alone..

While actually, deep inside, I was feeling to cry too. There are thousand of things to be thought  of and I had no one to talk with. Everything suddenly felt like a big burden had been placed on my chest. I couldn’t even think rationally.

But then, I reminded myself not to pity myself above Adik’s. She needed me more than anything, I should be stronger for her.

Then, I kept on repeating, “It’s ok. Allah is with us and will always be.”

Once again, I wept her tears.

Suddenly, Mummy called Adik and asked her to leave my bedroom and sleep in hers. She went there and I could her happy voice beyond the wall that separates our bedrooms.

This morning, I woke up. I grabbed my phone and I saw a text message. It was from Adik. She said, “Good night, kakak. Take care. Sweet dream. Love you.” She even added a kiss emoticon by the end of her text message.

“May Allah takes care of you, Adik,” I weep my own tears. This song reminds me to her so much. For how much I had stood beside her although I was about to collapse. No matter what, I won’t give up. In shaa Allah..

[+] Anyway.. this is just a story I created on my own.. Hehe.. :D 

Posted in | Leave a comment

Ms. Ginger in my PC! :D


Assalamualaikum.



After I had finished my SPM exam, I had this little conversation with someone, who is 5 years older than me.
He asked me to work on my English grammar because there is too much grammatical error.

What else can be said? I am totally sucking with grammar. Even in my ‘ibunda’ language too.

So, he did ask me to read some books on grammar but I can’t find myself one. So, I put off my works on the grammar and started to write everything in Malay. I can’t help myself from feeling disgrace if I am using English with critical error with my grammar.

Then, today, I thought, I must keep on working with my grammar. Sooner or later, I will be at the university for my further study. How if I am not good in English? Life will be extremely ruined if I had  difficulties in English as all of us know that, even in Malaysia, we still use English as the medium language during classes and assignments.

I had a very bad grammar problem. So, I thought of someone who can always check my grammatical error after I write a post or a story. Then, I realized that I had a trouble to look for someone like that. I mean, who have their time to read and correct my grammatical errors?

I had tried to read a few websites on English grammar but unfortunately, slow learner like me needs hundreds of exercises than just reading websites.  

So I decided to write a post in English. I tried to write it properly with the least grammatical errors.
I did some ‘web-walking’ to find some interesting phrases to be used in the post.

There, I met a website, titled Ginger.

It provides a program where you can just download it to your PC and later on, it will be available to correct all your grammatical errors and even spellings!

I quickly download it and have a tutorial before using the program.

And yes.. I did it! Alhamdulillah!

So starting from now on, I will do more exercise with my grammar and have ‘someone’ to correct them in my essays or stories or even blog posts. In the meantime, I also can look up for my mistakes and learn more about grammar and understand the pattern much more.  

Alhamdulillah! :D




Posted in | 3 Comments

Cooking

Assalamualaikum.



This post is really really much more about me than anything else. I write it here so that I can recall the memories in the future. 


Mama is always a good cook although she is not an expert but yeah.. Everything she cooks are just so delectable! I never eat anything as much as I eat her cookings.

Then, here is my problem. I am such a cooking observer or might be.. just an assistant to the real chef, Mama. 

Just now, I had watched a movie I had recorded earlier while Mama was busy cooking in the kitchen. As usual, I let Mama keep busy with her cooks. 

When the movie had ended, I joined Mama in the kitchen. 

Mama : Bila nak belajar masak ni?

Me : Mama, kak nak sidai kain. 

Mama : Orang tak suruh sidai kain, orang suruh belajar masak. 

Me : Ala.... 

Mama : Esok kalau pi belajar jauh-jauh nak makan pa? Makan batu?

Me : Beli buah banyak-banyak boh dalam peti ais. Nak makan, potong. Ha-ha! 

Hm.. 

I had tried a few times to cook. But at the end of the session, Mama will just finish my cooking with her style. Huh.. When I tried to learn, Mama will say something like I had been in the kitchen for years. 

Cooking is really not my thing. I can clean the house, mop the floor, sweep the floor, clean and fold the clothes.. But surely, I can't cook! I'm not good with a knife, not good in how to cut vegetables, not good with salt and sugar. 

Huh.. But somehow.. I still need to try.. 

Posted in | Leave a comment

The Lonely + AdaMu (part 1)

Seorang penulis selamanya menulis.
Seorang penulis menulis dari hati.



Aku adalah seorang doktor pakar kanser. Usiaku 28. Aku mempunyai seorang suami yang sukar untuk aku tafsirkan. Dia cepat marah dan cepat pula sejuk. Kadang-kadang, aku terfikir juga untuk biarkan sahaja perangai suamiku itu yang tidak pernah berhenti mengkritik karierku sebagai seorang doktor. Katanya, aku sepatutnya, tinggal di rumah sahaja. Nah.. Sebelum bernikah lagi sudah aku tekankan padanya yang aku ingin membina karier dan dia hanya bersetuju untuk tetap menikahiku atas dasar cinta.

Soal hati.. Sukar untuk aku mengerti sesuai dengan peranan sebagai seorang doktor dan bukannya penulis pujangga yang tahu bermadah dan berfalsafah.



Kisah aku bermula dengan kehadiran seorang pesakit muda di wad. Ketika itu, aku baru sahaja selesai berbincang dengan salah seorang ahli keluarga pesakitku. Seperti biasa, pasti ada adegan tumpah air mata walau segagah manapun seseorang itu kelihatan. Dan seperti biasa juga, aku hanya mampu menghulurkan kotak tisu dan memujuk dengan perkataan,"Sabar ye encik..."

"Doktor, ada pesakit baru daftar. Dia ditempatkan di bilik 3A. Pemeriksaan segera harus dijalankan," jururawat yang kecil molek beruniform putih memberitahu setelah pintu bilikku diketuknya.

Aku bingkas bangun dari kerusi empuk yang terletak berhadapan dengan meja tulisku. Aku mengiringi ahli keluarga pesakitku itu keluar dari bilikku. Bergegas kemudiannya, menuju ke bilik 3A.



Aku menolak 'sliding door' yang menjadi pintu masuk ke bilik 3A. Hanya ada dua nama di situ. Aliya Huda bt. Zamre dan Hani Hayani bt. Amir. Aku sudah berkenalan dengan Aliya Huda. Itu bermakna, pesakit baruku ini ialah yang bernama Hani Hayani.

Aku melangkah ke dalam bilik yang dingin itu. Aliya Huda yang terbaring di atas katil terdekat dengan pintu kelihatan lebih sihat dari malam tadi. Aku menganjak kakiku ke katil sebelah katil Aliya Huda. Hani Hayani berbaring tanpa menyalin pakaian hospital terlebih dahulu. Wajahnya jelas pucat. Bibir dan pipinya bagaikan tidak berdarah. Peluh yang menitis di sebalik skarf yang dipakai jelas menunjukkan Hani Hayani sedang mengalami kesakitan yang amat sangat.



Ya.. Aku kembali mengimbas kejadian seminggu yang lepas. Itulah kali pertama aku bertemu dengan Hani Hayani. Melalui pemeriksaan yang telah dijalankan, jelas sekali, Hani Hayani menghidapi sejenis kanser yang jarang-jarang sekali berlaku. Malahan dalam 8 tahun aku berkhidmat sebagai pakar kanser, inilah kali kedua aku berhadapan dengan pancreatic endocrine tumor yang merupakan sejenis kanser pankerias.

Keadaan Hani yang berpeluh-peluh sedikit membimbangkan. Aku dengan segera melarikan stetoskopku pada dada Hani. Seketika kemudian, jururawat yang memanggilku sebentar tadi melangkah masuk ke dalam ruangan dingin itu. Aku mengarahkan jururawat tersebut untuk membawa ubat penahan sakit.



***********

Aku menuju ke arah katil Hani Hayani pada saat dia dan Aliya Huda begitu rancak berbual dan bergelak-tawa.

"Hani Hayani, kita berjumpa lagi," aku sambil tersenyum berjabat tangan dengan Hani Hayani.

Hani Hayani mengangguk, "Saya gembira berjumpa dengan doktor lagi."



Aku hanya tersenyum, kemudian segera mengambil tempat di sisi katil Hani Hayani sambil mengisyaratkan Aliya Huda untuk meninggalkan aku dan Hani bersendirian. Aliya hanya mengangguk dan bergerak kembali ke katilnya.

"Hani, saya hanya nak tahu sekiranya saya boleh bercakap dengan sesiapa dari kalangan ahli keluarga awak," nadaku sedikit tegas.

"Doktor boleh cakap dengan saya," balas Hani dengan yakin sambil matanya tidak lepas dari wajahku.

"Awak yakin?"

Hani hanya membalas dengan sekali angguk.



Aku kemudian menerangkan kepadanya akan betapa seriusnya keadaan penyakitnya. Kanser yang dihidapi oleh Hani telah menyebabkan badan Hani kekurangan gula dalam darah. Perkara ini mungkin nampak remeh tapi sebenarnya, ia boleh menyebabkan koma atau kematian, sesuatu yang sangat membimbangkan. Selain itu, tumornya juga semakin lama semakin membesar dan ia seolah-olah bergerak ke arah usus kecil.

Aku mula menyangka Hani akan pucat sekali lagi mendengarkan kondisi tubuhnya tetapi nyata aku silap! Hani kelihatan tenang dan seolah redha dengan penjelasan aku. Dan yang lebih jelas, dia seolah-olah menyatakan yang dia sudah bersedia untuk sebarang kesakitan yang akan dialaminya nanti.



Aku turut memberitahu Hani bahawa terdapat dua kaedah rawatan untuk kesnya, iaitu kaedah alternatif dan konvesional. Kaedah alternatif adalah dengan menggunakan ubat-ubatan dan diet yang diperlukan sementara kaedah konvesional adalah dengan menggunakan sinaran radiasi.

Kedua-duanya ternyata berisiko. Dengan menggunakan ubat-ubatan dan diet, tubuh Hani berkemungkinan tidak dapat melawan pertumbuhan tumor atau dalam erti kata lain, ia tidak membantu langsung dalam menyembuhkan. Kaedah yang menggunakan sinaran radiasi juga sebenarnya lebih kurang sama, di mana kematian sel yang sihat akan menyebabkan fungsi badan menjadi bercelaru dan kecederaan sel boleh menjadi sesuatu yang sangat membahayakan.

Mudahnya, jika Hani mengambil kaedah alternatif, tubuhnya mungkin takkan mampu melawan pertumbuhan tumor dan akhirnya, menyebabkan maut! Sekiranya Hani menggunakan kaedah konvesional, pertumbuhan tumor mungkin dapat dihalang dan Hani akan sihat. Boleh juga jadi sebaliknya di mana Hani akan bertambah sakit dan akhirnya mati juga!

Ya.. Kedua-duanya cukup berisiko.

Aku menanti Hani untuk memberi jawapan.



"Doktor, saya rasa saya tidak perlu beristikharah untuk ini. Jadi, saya putuskan untuk mengambil kaedah alternatif sahaja. Ada banyak sebab kenapa saya memilih kaedah ini berbanding kaedah konvesional," dengan mudah Hani memberi jawapan sambil tersenyum yang kemudiannya diiringi tawa kecil yang menyenangkan.

Dunia kelihatan begitu mudah untuk Hani.

**********

Sudah seminggu Hani berada di hospital. Sudah seminggu jugalah Hani dikawal dengan diet yang ketat dan dipaksa untuk menelan hampir 150 biji pil dalam masa sehari!

Dan dalam tempoh seminggu itu juga, aku ternanti-nantikan kedatangan ahli keluarga Hani. Malangnya, tiada sesiapa yang datang melawat, tidak kiralah ahli keluarga atau kawan-kawan mahupun majikan! Aku hairan.



Waktu sudah larut malam. Aku melangkah buat kali ketiga ke bilik 3A. Aliya Huda kini sudah dibenarkan pulang bersama ibunya. Jadi, tinggallah Hani bersendirian di bilik 3A yang dingin dan sepi itu.

Aku melihat Hani sedang membaca sebuah buku. 'Penawar Duka Pengubat Sengsara' karya Dr. Mohd. Asri. Sudah terlalu lama aku meninggalkan bahan bacaan seperti itu akibat terlalu sibuk dengan hidup yang tak menang tangan ini.

................

(bersambung apabila idea kembali datang, in shaa Allah)

*http://www.cafemlm.com/kesihatan-dan-anda/kanser-dan-sinaran-radiasi.html
*http://www.cafemlm.com/kesihatan-dan-anda/kanser-pankerias-pancreatic-cancer.html


Posted in , | 3 Comments

Masalah yang Bukan Sedikit


"Sebenarnya, dalam apa-apa hal pun, saya memang suka cakap dengan awak. Tak tau kenapa. Suka style awak kot."

Seorang sahabat memberitahu saya tentang perakara ini semalam. Pada mulanya, agak blushing-blushing juga. Yalah.. Memangla kita akan suka bila seseorang itu mengaku mereka suka cakap dengan kita.

Then..I started to think..

Teringat pada seorang lagi insan, yang turut cakap benda yang sama. "Saya tak berharap masa berbual kita akan berakhir." Ayatnya bukan macam ni, tapi maksudnya sama.

Fikir lagi..

Orang bercakap dengan kita kerana mereka menyangka kita faham. Sejujurnya, saya sendiri suka bercakap dengan orang yang boleh memberi jawapan yang tepat kepada setiap persoalan saya.

Bimbang juga.

"Orang yang jahil ialah yang menang pada percakapannya tetapi kalah pada amalnya."

Sibuk sahaja kita menasihatkan orang lain, sehingga terlupa nak nasihatkan diri sendiri. Suka sahaja orang mendengar cakap kita, sedangkan kita sendiri tak dengar cakap diri sendiri.

Ini masalah yang bukan sedikit. Bagaimana kalau ada riya'? Bagaimana nak buang? Bagaimana kalau sambil-sambil menulis ni juga, terselit rasa itu? Sedangkan, riya' yang hanya sebesar zarah pun kelak akan ditimbang juga.



5 Comments

The Lonely



Takutkah berhadapan dengan kenyataan??
Ya.. Semestinya..
Takut juga..

Jalan-jalan di YouTube tadi..
Tiba-tiba terjumpa ini..




2am; where do I begin,
Crying off my face again.
The silent sound of loneliness
Wants to follow me to bed.

I'm a ghost of a girl that I want to be most.
I'm the shell of a girl that I used to know well.

Dancing slowly in an empty room,
Can the lonely take the place of you?
I sing myself a quiet lullaby.
Let you go and let the lonely in
To take my heart again.

Too afraid to go inside
For the pain of one more loveless night.
But the loneliness will stay with me
And hold me til I fall asleep.

I'm a ghost of a girl that I want to be most.
I'm the shell of a girl that I used to know well.

Dancing slowly in an empty room,
Can the lonely take the place of you?
I sing myself a quiet lullaby.
Let you go and let the lonely in
To take my heart again.

Broken pieces of
A barely breathing story
Where there once was love
Now there's only me and the lonely.

Dancing slowly in an empty room
Can the lonely take the place of you?
I sing myself a quiet lullaby
Let you go and let the lonely in
To take my heart again.

"Allah tahu apa yang Dia buat. Awak je tak tahu."

"Betulkah?"

"Awak ragu-ragu?" 

Geleng. Tak pernah ragu-ragu pun. Cuma..risau..mungkin..ia akan menjadi sesuatu yang sangat sakit pada saat saya memikulnya..

Tapi..Allah dah janji..

Allah takkan bebankan kita dengan sesuatu yang kita tak mampu nak tanggung. 
Mungkin sebab aku mampula kot, jadi, Allah bebankan.

:) 

Its ok.. 


2 Comments

Battle of Myself

Menutup mata. Risau sedikit.

Amat rindukan diri sendiri yang dulu
Yang tak peduli pada hakikat kehidupan dunia sekeliling
Hanya perlu hidup untuk diri sendiri

Amat rindukan diri sendiri yang dulu
Yang masalahnya hanyalah dirinya sendiri
Hanya perlu fikirkan diri sendiri

Amat rindukan diri sendiri yang dulu
Yang merasakan seolah-olah dunia ini bukan halangan
Hanya perlu fikirkan cita-cita

Hari ini, aku jadi rindu..
Walaupun diri yang aku rindu itu SALAH.

Tak harus aku jadi sebegitu pentingkan diri
Tak harus aku jadi sebegitu kejam

Kerana dengan itu, dunia tidak akan hidup
Agama takkan bangkit.

Menangis

Lelah tanggung sendiri
Sakit dan derita

Tapi bukan boleh membantu pun..kalau hanya setakat menangis

Doa..moga keadaan diri akan lebih kuat..
Mungkin itu yang paling layak untuk dilakukan..

10 Comments

Merlin

Assalamualaikum..

Kata mereka, menulis biar dari hati.
Saya menulis dari hati la ni.. Hehe.. ^^

Setelah berlama di tail, akhirnya, malam semalam, saya terlena jua pada jam 2 lebih. Saya sangat mengantuk. Tapi apakan daya, fikiran sarat dengan pelbagai permainan jiwa.

Semalam, selepas saya menonton episod akhir Merlin. Saya banyak berfikir. Teringatkan pesan seorang guru di SHAMS yang mengingatkan kami bahawa hari ini juga tetap ada ahli sihir yang asal keturunannya dari zaman dulu-dulu.

Guru tersebut ialah guru sejarah di SHAMS. Beliau memang banyak bercerita tentang Agama Purba, sejarah-sejarah Freemason dan macam-macam lagi yang seangkatan dengannya.

Ada yang berpendapat, semuanya hanya kebetulan. Ada juga yang mempercayai terus tanpa sebarang bantahan. Bagi saya pula, saya yakin, setiap cerita dari Barat bukan sekadar suka-suka mereka nak buat. Semua orang tahu kerajinan Barat buat kajian. Kerajinan Barat menyusuri semula sejarah dan liku-liku kehidupan datuk dan nenek moyang mereka. Kerajinan Barat buat research sampai tak tidur dan bermati-matian. Semuanya atas dasar ingin tahu.


Ni adalah Colin Morgan bukan Merlin.. Hehe.. 


Setelah menonton ending Merlin semalam, gambaran sebuah lori dan Emrys (Merlin) menunjukkan bahawa Emrys masih wujud sehingga ke zaman di mana kereta sudah dicipta. Zaman kitalah tu. Maknanya, panjang betullah umur si Merlin untuk hidup sampai ke hari di mana penggunaan lori dan digunakan secara meluas.

Kemudian, saya teringat kata-kata guru saya di SHAMS. Ya. Mungkin benar. Mungkin sekadar andaian. Entahlah. Siapa tahu? Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan kita yang lemah ni, ambillah pengajaran dan berikan sedikit perhatian.

Teringat pula saya pada kata-kata Kilgarah yang merupakan naga Merlin. Katanya, kisah mereka akan diingati sepanjang zaman.

Jadi, ayat-ayat sebegitulah yang menghantui fikiran saya. I mean, WHO IS THIS MERLIN yang ceritanya diingati sepanjang zaman.

Ok.. Akibat tak boleh tidur, saya sendiri memutuskan untuk mencari siapa itu Merlin. Hehehe.. Serius betul bunyinya.. ^^


Ni adalah gambaran Merlin yang sebenar.. :) 


Merlin sebenarnya hanyalah sebuah watak yang dicipta oleh seorang penulis zaman dulu. Merlin berasal daripada gabungan dua watak yang kedua-duanya tiada kena-mengena dengan Arthur Pendragon.

Kisah King Arthur ni pun sebenarnya masih dalam tahap perbincangan di mana, ada yang mengatakan ia hanyalah sebuah mitos yang ditulis oleh Geoffrey sementara ada juga yang berpendapat, ia adalah sejarah yang benar-benar berlaku.

Ha.. Macam tu la lebih kurang.


Ni la rupanya Merlin dan Arthur Pendragon..
Sungguh tak ada rupa sekacak Colin Morgan atau Bradley James..
 Hehe.. :D


Mengikut wikipedia, Merlin adalah seorang ahli sihir yang sangat-sangat tua pada waktu Arthur dilahirkan. Bayangan rupa Merlin yang sebenar ialah wajah Emrys tu, bukan wajah Colin Morgan. Hehe..

Merlin dikatakan dilahirkan oleh seorang perempuan biasa yang bernama Adhan. Tetapi........bapanya ialah seorang Incubus atau dalam erti kata lain, ialah syaitan.

Hm.. Itulah yang sebenarnya..

Sebaik sahaja Merlin lahir, dia terus dibaptiskan oleh ibunya, maka, Merlin lahir sebagai seorang yang baik dan tidak mewarisi sikap bapanya yang kononnya jahat. Ok.. Walaubagaimanapun, Merlin tetap mendapat kuasa magik warisan bapanya. 

Merlin adalah seorang manusia yang tua, yang telah memastikan keselamatan Arthur Pendragon semasa beliau lahir ke muka bumi. Ini kerana, Merlin dapat melihat masa hadapan dan masa lalu dan dia telah melihat keperluan Arthur untuk terus hidup di muka bumi. 

Jadi, sebab tu lah, dalam cerita dekat TV3 tu, Merlin beria-ria nak selamatkan Arthur.

Ok.. Merlin yang sebenar juga bukanlah seorang hamba, dia adalah penasihat kepada King Arthur Pendragon. 

Hm.. Macam tu la..

Jadi, itu serba-sedikit tentang Merlin. Banyak juga yang saya baca malam tu tapi disebabkan saya rasa mengantok, saya tidak berapa ingat dengan detail-detail yang lain tu.

Anyway, saya rasa sedikit puas hatilah sebab akhirnya, saya berjaya mengorek kisah sebenar Merlin. Hehe.. Walaupun, ianya hanyalah menurut wikipedia. Mungkin, cerita Merlin yang ditayangkan di TV3 tu versi lain, dan yang saya baca ni pun, mungkin versi lain.

Sekadar berkongsi.. ^^

Patutlah umur Si Merlin ni panjang betul..
 Dari zaman King Arthur yang dah berkurun lama tu sehinggalah ke zaman kita hari ni.. 

10 Comments

Ini bukan sekadar kisah
Ini bukan sekadar cerita hiburan
Ia adalah benar

Memang ada dia dan dia
Suatu ketika dahulu
Wujud di satu saat dan ketika di mana aku dan kamu masih belum pun lahir

Ada sejarah di situ
Ia bukan sekadar rekaan.

Leave a comment

Rahsia

Assalamualaikum..



Kadang-kadang, keadaan akan paksa kita untuk melakukan sesuatu yang sebenarnya, di luar kemampuan kita.

Dua minggu yang lepas, hidup saya agak kucar-kacir dan kelam-kabut. Saya tidak dapat tidur dan berapa resah. Kerja part time saya ialah menangis. Kalau tak pun, berangan. Hehe..

Life was being difficult to me.. :(

Rasa bersalah, rasa takut, rasa risau dan macam-macam lagilah. Saya tak boleh bersendirian pun, kalau tak nanti, otak saya akan dihasut dengan rasa-rasa negatif yang buat saya rasa macam mati lagi baik. (No..No.. Suicide is not the best thing to do and also, haram!)

Kemudian, saya mula banyakkan berfikir. Saya kembali sambung minat saya membaca web Langit Ilahi. Mencari balik sesuatu untuk saya lakukan. Mencari balik semangat saya yang hilang.

Membaca web Langit Ilahi dan beberapa jenis bahan bacaan yang lain menyedarkan saya bahawa saya perlu keep moving on. Kalau saya sepanjang masa, asyik bersusah hati, menyendiri, saya tak mungkin pulihkan diri saya dan takkan mampu buat apa-apa untuk sesiapa pun.

Jadi, saya ambil langkah ke hadapan, saya ambil langkah untuk mengelap sendiri air mata saya dan bina kekuatan diri semula.

Alhamdulillah.. Allah beri saya kekuatan itu. Allah bantu saya bangun dan kembali memaknakan hidup.

Kadang-kadang, saya menangis juga. Memikirkan kesalahan lama saya yang telah melukakan hati ramai orang yang saya sayang. Saya tak pernah memikirkan sesuatu seperti itu akan terjadi. Saya tidak menyangkan ramai orang akan menangis akibat perbuatan saya itu.

Kini, saya mengambil langkah yang kelihatannya, tidak matang dan mementingkan diri.

Ya.. Saya tahu, kamu berfikiran sedemikian.

Entahlah.. Mungkin saya bertindak mementingkan diri sendiri sebab saya memikirkan keluarga saya melebihi apa-apa pun.

Saya bertindak sedemikian, tidak berniat untuk menyakiti hati sesiapa tapi saya hanya bimbang keputusan saya tidak dipersetujui ramai dan seterusnya menyebabkan lebih ramai yang sakit hati.

Sungguh! Saya tak berniat untuk meninggalkan sesiapa pun tetapi saya perlu sedar, Allah tidak mentakdirkan hidup saya seperti mana Allah mentakdirkan hidup Dena Bahrin.. Hehe..

Saya berbeza dan sepatutnya, dari awal lagi saya sudah sedar akan tanggungjawab saya yang sebenarnya menuntut pengorbanan yang lebih tinggi. Saya tidak boleh terlalu mengikut perasaan dan sejujurnya, saya harus sedar yang hidup saya telah 'dimatlamatkan'.

Saya bangkit dari kesakitan itu sebab saya yakin, sekiranya saya tidak cuba bangun, saya tidak akan merasa pun nikmat kekuatan yang sepatutnya bertambah selepas saya diuji. Saya telah melakukan kesilapan, tidak bermakna saya harus duduk dan terus menunggu masa sahaja memperbaiki keadaan saya.

Saya harus bangun, mencari matlamat hidup saya kembali. Mungkin, apabila tiba masanya nanti, Allah akan tunjukkan saya, cara terbaik untuk menyelesaikan masalah silam saya yang sampai hari ini, saya sendiri masih belum meneyelesaikannya kerana kelemahan diri saya sendiri.

Hari ini, saya telah mengambil keputusan yang saya rasakan dapat membantu diri dan keluarga walaupun saya rasakan, keputusan ini lahir dari seorang yang lemah dan tidak matang langsung dalam membuat keputusan.

Sejujurnya, untuk menyelesaikan semua ini, barulah saya sedar, suara saya sebenarnya tidak begitu bermakna atau dipentingkan. Orang yang lebih dewasa menganggap, saya terlalu 'kecil' untuk memikirkan apa yang mereka fikirkan. Entah.. Kadang-kadang, saya sendiri keliru, saya atau mereka kah yang salah atau mungkin, kedua-duanya sekali yang salah?

Tapi, saya rasakan, sudah tiba masanya, saya lepaskan ketakutan ini. Saya yakin pada Allah. BantuanNya akan tiba juga nanti.

Kata orang, penyelesaian akan tiba dengan ikhtiar. Kalau hanya menunggu, bilakah segalanya akan selesai??

Ikhtiar apa?

Kalau boleh saya ikhtiarkan sesuatu, saya cuba. Yang saya tahu kini, saya hanya inginkan selamatkan keluarga saya daripada sakit hati. Saya juga nak selamatkan ibu bapa saya dan adik saya. Saya tidak mahu mereka menganggap saya lebih mementingkan diri saya daripada mereka. Sesekali, saya tidak akan pernah cuba lagi untuk menyakiti hati mereka.

Kata sahabat saya, "Apabila kita sudah buntu, yakinlah pada Allah. Allah akan tentukan sesuatu buat diri kita sekiranya kita teguhkan diri kita."

Jadi, inilah yang saya cuba lakukan. Mencari jalan, untuk kembali teguh berdiri supaya kelak, bila tiba masanya untuk saya perbaiki kesilapan masa lalu saya, saya akan lebih berani dan matang membuat keputusan.

Saya tidak menyangka hidup saya ibarat drama. Saya tidak sesekali menyangka, sekalut ini hidup saya akan jadi. Tapi, drama yang kalut ini telahpun menjadi realiti. Tak guna lagi bersedih. Sudah tiba masanya, kita melepaskan semua itu pergi.

Untuk kamu..
Kamu menangis dan meraung
Menyangkakan kamu telah ditinggalkan dan disakiti
Fikirkan juga sekali sekala,
Saya sendiri tidak sanggup melakukan semua ini

Tapi saya tidak boleh hanya mengharapkan kesedihan
Saya perlu bangun dan cari kekuatan

Saya doakan kamu
Saya tidak salahkan kamu
Sebaliknya, saya tahu saya yang salah

Andai Allah mengizinkan..
Pasti Dia akan menunjukkan jalanNya untuk kita

Sebelum saat itu tiba
Saya putuskan untuk mencari kekuatan terlebih dahulu
Mungkin kelak,
Saya akan lebih tahu, jalan apa yang harus saya pilih.



4 Comments

Kerja :)

Assalamualaikum..

Sebelum SPM, saya dan beberapa orang sahabat berangan-angan nak jadi ala-ala Team Langit Ilahi. Hehehe..

Kami merancang untuk buat satu blog, di mana kami semua bersama-sama menyumbang karya dalam bidang dakwah.



Pertama, dengan cara itu, kami boleh saling memperbaiki di jalan Allah. Kekuatan Islam itu terbina dengan kekuatan jemaah. Jadi, dari jemaahlah kami bermula.. ^^

Kedua, dengan adanya blog ini juga, kami mungkin boleh bersama-sama, mengekalkan hubungan ukhuwah kami dan bahkan boleh mengembangkannya lagi dengan mereka yang sudi membaca blog kami itu. :D

Ketiga, kami ingin terus berdiri di jalan Allah. Kami ingin melakukan sesuatu untuk diri kami dan juga sahabat-sahabat kami yang lain di luar sana. Mungkin blog ini tidaklah boleh menyumbangkan sesuatu yang banyak tetapi apa salahnya kita memberi peluang kan??



Alhamdulillah..

Walaupun kawan-kawan semua agak busy selepas SPM, saya teruskan juga rancangan saya ini dengan sedikit bantuan daripada dia, seorang sahabat yang sangat setia. Oh ya! Orangnya dirahsiakan. :)

Alhamdulillah..

Blognya simple.. Sangat-sangat simple. Sebab, kalau boleh, saya nak tengok pada sambutan dan kemampuan kami untuk istiqamah terlebih dahulu sebelum betul-betul komited dengan blog ni.. :D

Hehehe..

Jadi, ya.. Sekarang saya agak sibuk sedikit dengan kerja-kerja berkaitan blog tersebut..



Saya perlu menjawab beberapa pertanyaan dari ahli-ahli.
Saya perlu membuat laporan kepada sahabat saya.
Saya perlu menghantar beberapa invitation untuk recruit ahli baru.
Saya perlu memastikan yang saya sentiasa memberitahu mereka updates tentang blog itu.

Alhamdulillah.. Masa terisi..

Saya cuma berharap, blog ni akan kekal dan bertambah maju di masa hadapan. Kami ingin menuju ke arahNya, bersama-sama.

Insha Allah..

Mungkin bukan sekarang masanya nak beritahu link untuk ke blog itu. Mungkin lepas ni kot.. Hehe.. ^^




Leave a comment

Lagu?

Assalamualaikum..



Sebagai seorang peminat seni, saya akui, saya sangat-sangat meminati lagu-lagu. Tak kira apa jenis lagu sekalipun, saya biasanya akan suka dan jatuh cinta dengan lagu yang lirik dan muziknya bagus.

Saya memang tak pandai main alat muzik dan bukan seorang penyanyi tetapi saya menghargai lagu-lagu yang bagus dan sedap.

Muncul persoalan dari seorang sahabat saya, "Nak dengar lagu cinta, boleh tak?"

Hm.. Tough..



Tapi..bagi saya sendiri, dengar tu boleh. Tapi first of all, teliti dulu pada lirik-lirik lagunya. Kalau lirik-lirik lagu dia tu memang dah sah-sah ada tertulis tentang benda-benda yang haram, jadi automatik, haramlah benda tu kan??

Itu yang saya dengar melalui Ustaz Azhar Idrus.

Banyak je lagu-lagu yang 'murah' dekat pasaran hari ni. Terutamanya lagu dari Barat. I give you few examples :


  • Locked Out of Heaven by Bruno Mars
  • We are Young by Fun
  • Lazy Song by Bruno Mars
  • One More Night by Maroon 5
  • Beauty and The Beat by Justin Bieber
Trust me, benda macam ni, kita tak panggil 'art'. This is real 'cheap'. 

Saya ada seorang sahabat lain, yang juga peminat lagu-lagu Barat. Hehe.. Dia sendiri pun pernah cakap, "West makes 'art' become something so 'dirty'." 



Tapi, do trust me again. Ada jugak lagu yang sebenarnya masih bernilai dan kita semua, boleh dengar. Nasyid, insha Allah, semua boleh dengar. Semua orang tahu tu. ^^ 

Hehe..

Saya pernah dengar, Ustaz Don claim macam ni, "Saya pun minat Linkin Park juga. Sebab, lagu-lagu mereka adalah berbentuk kemanusiaan." 

Bagi mereka yang kurang berpengalaman dalam hal lagu-lagu ni, izinkan saya memberitahu. Hehe..

Ada sebenarnya lagu-lagu Barat yang tidak menyentuh perkara-perkara yang haram dalam Islam. Contohnya,

  • Ho Hey by The Lumineers 
  • Price Tag by Jessie J
  • Titanium by Megan Nicole
  • The Climb by Miley Cyrus
  • Don't You Worry Child by Swedish House Mafia
  • Let Me Love You (Until You Learn to Love Yourself) by Ne-Yo
Memang sangat banyak lagu yang boleh kita dengar. Jadi bergantung kepada kita, lagu apa dan bagaimana nak describe sesebuah lagu itu. 



Contohnya, baru-baru ni, saya sering dengar sebuah lagu dari Rihanna yang bertajuk Diamonds. Mungkin orang ramai akan pertikaikan, Rihanna tu kan terbabit dengan Iluminati dan sebagainya. Lagu tersebut mungkin juga berkaitan dengan Iluminati. Tetapi, saya akui, lagu itu unik dan sangat sedap didengar. Ia mengingatkan tentang saya dan adik saya. Ok.. Baiklah. Sekiranya tidak suka pada Rihanna, kita dengarlah lagu Diamond itu tapi nyanyian orang lain. Banyak je kat YouTube. 

Google je 'Diamonds Cover'. 

Macam mana pun, saya tidaklah mencadangkan anda selalu dengar lagu-lagu sebegini. Sekadar mendengar. Janganlah taksub dan tergila-gila sampaikan sebelum nak tidur pun dengar..nak makan pun dengar..nak mandi pun dengar. 

Anyway, kita semua pun Islam, ada benda yang lebih penting dari sekadar sebuah lagu. :) 



Lagu hanya boleh dijadikan sesuatu yang mungkin, boleh menyuntik semangat, memotivasikan diri, mengingatkan kita pada ahli keluarga atau kawan-kawan dan sebagainya. 

Jadikan sesebuah lagu yang kita dengar itu, bukan sekadar lagu, tetapi sesuatu yang bermanfaat buat diri kita dan juga orang lain. 

Adik saya, sangat suka share lagu-lagu yang diminatinya dengan saya. Saya juga begitu. Lagu-lagu yang menyentuh hati, saya akan tujukan pada dia. Jadi, bila saya tiada nanti, kalau dia teringatkan saya, dia boleh dengar lagu-lagu yang kami kongsi bersama. ^^ 

Tetapi, kalau anda seorang peminat nasyid, itu lagi bagus. Hehehe.. 

Mungkin anda boleh cadangan kepada saya mengenai nasyid-nasyid yang terbaru sebab saya pun dah ketinggalan zaman dah dengan lagu-lagu nasyid ni.. ^^ 

Saya harap ini boleh membantu. Sebarang cadangan, saya terima. Dan ini hanyalah pendapat tau. Kalau salah, saya bersedia ditegur. :) 



Leave a comment

Perhatian..Kasih Sayang..Cinta..

Assalamualaikum.. 




Manusia perlukan perhatian. Semua manusia pun begitu. 

Mungkin itulah sebabnya, manusia terutamanya perempuan gemar membaca novel atau menonton cerita Korea yang sentiasa melebihkan watak utama. 

Saya tahu tak semua novel dan cerita Korea begitu. Ada sahaja novel dan cerita Korea yang saya sendiri kagum. Depends. 

Tapi, hakikatnya, saya belajar bahawa manusia sangat inginkan perhatian. 

Sekurang-kurangnya, itulah yang saya rasa setakat ini. Dahagakan perhatian manusia. 

Kadang-kadang, terduduk juga. Berfikir dan terus berfikir. 



Mungkin..
Diri telah menjadi terlalu mementingkan diri sendiri. Terlalu mementingkan diri sendiri sehingga terlupa untuk memberi perhatian kepada perkara lain yang lebih bermakna. 

Wujud rasa sedih dalam diri adalah kerana terlalu asyik memikirkan kepentingan diri sendiri. Kita rasa kita tak cukup kasih sayang, tak cukup perhatian, orang tidak pedulikan kita. Sudahnya, kita juga yang sedih. :) 

Itu terjadi pada saya. 

Dah tu nak buat apa??



Dah sampai masanya pun, kita fikirkan orang lain dan bukan sekadar diri sendiri. 

Fikirkan keluarga, mak ayah, adik, kakak, abang. 
Fikirkan kawan-kawan. 
Fikirkan semua orang di sekeliling kita. 
Fikirkan semua benda di sekeliling kita. 

Lebihkan orang lain dari diri sendiri. Semai dalam diri kasih sayang pada manusia lain melebihi diri sendiri. 

Barulah kemudiannya, kita tidak akan terfikirkan lagi diri kita yang tak cukup perhatian sebab kita asyik memberikan perhatian kepada orang lain. Hehe.. 

Hidup mudah kalau tahu cara. 

Rasulullah saw pun ajar begitu kan?? Sayang dulu, barulah disayangi. :) 

Rasulullah saw sentiasa yang paling pemurah, paling lemah lembut, paling sopan santun, paling penyayang, paling romantis. Kenapa? Kerana hati baginda sudah dipenuhi rasa cinta. Bukan diri baginda lagi yang menjadi keutamaan, tetapi diri, jiwa dan keselamatan umat baginda yang menjadi keutamaan. 

Can you imagine that love?? 



Hehe.. 

Anyway, Allah loves all of us.. Trust me. 

:) 

Dah.. Jangan sedih lagi kalau orang tak sayang kamu, janji kamu sayang orang lain. Baru hidup kamu bermakna. :) 




5 Comments

Meredhai dan Diredhai

Assalamualaikum.

Now playing : If You Ever Come Back by The Script



Meredhai dan diredhai.

Nampak mudah tapi berat.

Macam mana nak redha bila 'sahabat' sendiri sudah tidak ada di sisi?
Macam mana nak redha bila 'sahabat' sendiri asyik dilukai?
Macam mana nak redha bila 'kita' lah harapan?
Macam mana nak redha bila 'kita' lah yang kena berkorban segala?
Macam mana nak redha bila 'kita' lah yang menangis, tapi dunia tak peduli?



Meraup wajah sebentar.

Sejak kebelakangan ini, saya menjadi sedikit mementingkan diri sendiri. Asyik fikirkan diri sendiri melebihi orang lain sedangkan dakwah itu adalah penuh dengan pengorbanan dan kepahitan.

Saya ambil keputusan menjauhkan diri sebab saya sendiri tak pasti apa yang saya mahukan untuk diri saya sendiri. Saya sekarang sekadar mengikut rentak.

Kadang-kadang, melawan jugak dalam hati!

Akhirnya, saya juga yang tertekan, sakit hati. Habis cerita, saya menangis.

Saya bukannya bajet bagus bila tulis benda ni. Tapi saya nak beritahu dan berkongsi. Kalau ada kamu, wahai si pembaca budiman merasakan ia berguna untuk panduan masa hadapan, alhamdulillah. Moga-moga saya berkongsi pahala juga. :)

Kembali pada cerita. Saya sedar, kebelakangan ni, saya macam hilang diri. Tak tahu apa yang saya patut lakukan. Saya sedih sekali.



Kemudian, saya ambil satu langkah iaitu beritahu pada sahabat saya.

Sahabat saya ni, bukan berdiri bersama ketika senang. Tetapi duduk bersama ketika susah sahaja. Ya.. Dia satu-satunya sahabat yang saya cari pada saat yang paling saya susah kerana saya yakin, Allah akan tunjukkan jalan melalui dia.

Sahabat saya ni, sahabat di saat susah. Tapi, dia tidak kisah. Selagi mana dia mampu, dia akan bantu.

Saya bercerita pada dia. Segala kesusahan dan keresahan saya.

Di akhir perbualan, dia beritahu saya...

"Maybe grieve you got, but the choice of happiness is in your hand. It's not what He decides.... Sebab tu orang mu'min dia redha dan gembira."


Kemudian saya berfikir.

Orang mu'min redha dan gembira.

Redha...

Big word. Lama juga saya termenung memikirkan maksud perkataan ni dalam definisi yang paling mudah untuk difahami.

Redha.. Maksudnya lebih kurang macam, menerima dan berbahagia walau sesusah mana pun benda yang kita terpaksa hadapi tu.

Redha??

Redhakah saya dengan apa yang berlaku??

"Dan pulanglah dgn hati meredhai dan diredhai..." Al-Fajr.
Kata sahabat saya tu, saya kena meredhai segala ketentuan Allah pada saya, barulah saya akan diredhai oleh Allah.

Redha dengan ketentuan Allah.. Saya kena terima bahawa Allah telah menimpakan ujian pada saya dengan kehilangan kawan..kesusahan kawan..tanggungjawab kat belakang..pengorbanan yang kadang-kadang saya tak rela nak tanggung pun.

Itu kan ketentuan Allah??

Kena redha kan?

Baru rasa bahagia.



To you, betul. Kita kena redha. Tak peduli apa datang. Kita kena REDHA. Terima keadaan tu dengan hati yang lapang bukan pertikaikan keadaan tu. It won't help. Carilah, buatlah sesuatu yang baik dengan keadaan tu. Kalau susah nak terima, cari penyelesaian. Tak perlu tertekan dan susah hati.

Moga bertemu di Firdausi nanti.. :)

Posted in , , | 3 Comments

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.