Bersahabat Hingga ke Syurga

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Masih lagi bernyawa dan berpeluang untuk update blog hari ni.. Moga Allah permudahkan..

Terjadi sebuah kisah.. (yang tak adalah penting/menarik/bermakna sangat pun..tapi..kalau ada pengajaran darinya..maka dialu-alukan untuk dibaca dan diiklankan.. ) :)



Hari ini berlalu dengan cukup bermakna.. Seolah-olah satu nafas baru diberikan pada diri.. Rasa lemah diatasi dengan rasa yakin padaNya..alhamdulillah..

Sejak pagi..Mirah tak rasa bermaya sangat. Mungkin sebab pada malam sebelumnya..Mirah hanya sempat untuk tidur selama 3 jam.. Mata agak berpinar namun diingatkan pada diri.. "Diri..tarbiyah hati!"

Maka..diri dikuatkan..

Pagi berlalu seperti biasa.. Cuma yang luar biasanya..ketika di dalam kelas.. Waktu pertama..iaitu semasa waktu Pendidikan Syariah.. Ustaz memanggil seorang demi seorang ke hadapan untuk diberi sedikit teguran berkaitan dengan paper trial masing-masing..

Sementara menunggu giliran..ustaz meminta mereka sekelas untuk menyiapkan kerja rumah yang diberikan sebelum itu..

Sahabat Mirah..DR Nisa' tiba-tiba hulurkan buku catatan hariannya dari belakang.. Mirah menyambut.. Dilihat pada muka surat yang dibuka oleh DR untuk dibaca olehnya..

Tajuk : JIHAD SAMPAI MATI 

Mirah tersenyum.. Itu hasil video yang Mirah share di FB pada hari sebelumnya.. Video khas dari Usrah Canada..dan penyampainya ialah Aiman Azlan.. :)

Banyak yang ditulis oleh DR pada buku catatannya dan buatkan Mirah rasa 'lebih terisi'.. Mirah serahkan semula buku catatan tersebut pada DR dan mulakan fokus pada buku latihan Add Maths di atas meja..

Dan pada waktu yang sama..Mirah terdengar DR sedang memulakan 'tazkirah dhuha' bersama sahabatnya di sebelah..Wina Najwa.. Mirah terdiam sebentar.. Kemudian..Mirah memusingkan kerusinya menghadap meja milik DR dan Wina..

"Nak join jugak." 

Dan..di situ..sambil tangan menulis pada buku latihan Add Maths..sambil itu juga hati dibuka untuk mendengar pengisian yang disampaikan oleh DR.. Mungkin tak banyak tapi tetap ada isi..tetap boleh dijadikan santapan rohani..

Hari berlalu...

DR berdiri di sebelah Mirah.. Dan pada ketika itu juga Mirah terpandang pada majalah Gen-Q miliknya edisi yang entah ke-berapa..bertajuk BERSAHABAT SAMPAI KE SYURGA..

Kemudian Mirah cakapkan pada DR sambil jarinya ditunjukkan kepada tajuk yang ditulis besar-besar pada kulit majalah tersebut.."DR..sanggup tak bersama-sama dengan Mirah macam ni?" 

Jawab DR sambil wajah mengukir senyum.."Insyaallah.." 



Indahnya dunia..sekiranya dipenuhi dengan cinta..cinta yang tulus..cinta yang hakiki..cinta yang ingin dibawa sehingga ke syurga..cinta yang berpaksikan cinta pada Yang Maha Mencintai..

Hati berdegup senang hari ini.. Menyanyikan lagu-lagu ceria..

Inilah ukhuwah..

Sahabat ialah apabila kita melihat padanya maka kita ingat pada Allah.. -Bro Hamzah-

Posted in , , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.