Bai'ah Kami



SITUASI A

A : MJ..dah rehat ni.. Dhuha jom!!

Ana : (baru nak sambung buat Add Maths ni.. --" )

A : Jom la!!

Ana : Ye ye.. Jom!



SITUASI B 

Ana : B..nanti try la mintak maaf dekat dia.. Well..memang bukan salah B tapi mintak maaf ni mungkin boleh pulihkan keadaan..

B : I will.. Just.....

Ana : Just??

B : Aku takut aku marah dia sebab aku nafsu aku bukan sebab Allah..



SITUASI C 

C : MJ..dah juzuk berapa??

Ana : (rahsia.. ^^ )



SITUASI D 

D : Kite takut la, awak.. (sambil lap air mate)

Ana & A : (tengah hafal surah Yassin)

Ana : (cuit tangan A suruh tengok D)

A : Eh?? D nape??

D : Eh.. Xde pape la..

Ana : Baru lepas muhasabah ke?

D : Ye..

Ana & A : (sambung hafal Yassin then ana terjumpa sesuatu)



Ana :
Maka pada hari itu, tidak ada seorang pun yang akan teraniaya walaupun sedikit dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan yang sesuai dengan amalan yang telah kamu kerjakan. Sesungguhnya penduduk SYURGA pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan. Mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh sambil duduk berbaring di atas pelamin. Mereka beroleh dalam SYURGA itu pelbagai jenis buah-buahan dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki. Mereka juga beroleh ucapan salam sejahtera daripada Tuhan Yang Maha Mengasihani. 
[Yassin : 54-58]



Mungkin kami masih belum sempurna.. Well.. Kami memang tak sempurna.. 

Apa kami buat itu urusan kami.. Tak ramai yang peduli sangat pun.. 

Whether you have Islam with you or not..mostly..orang tak kisah.. 

Komuniti yang kami hidup bersama hari ini bukanlah komuniti yang Lillahi Taala semasa melakukan sesuatu.. 

Memang ada yang betul-betul mengambil Islam sebagai ADDIN (sebagai cara hidup) tapi tak kurang juga yang ambil Islam tak lebih dari sekadar Pendidikan Islam..Bahasa Arab..Pendidikan Syariah..Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah..tudung labuh..songkok..

But..yes.. We try to change things around.. There is no one to be blame.. There is no situation to be blame.. It is not about HOW TO DO IT.. But this is a question of YOU WANT IT OR NOT?? 

Jangan sesuaikan diri ikut keadaan sebab keadaan sentiasa akan berubah.. Tetapkanlah iman kerana dengan iman, hati tidak akan berubah. 

Posted in , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to Bai'ah Kami

ಠ_ಠ said...

keperluan itu perlu mahu,
tapi tak semua kemahuan itu perlu.

alhamdulillah,
nampak gembira ya dia skrg ni ;)

Rizal Sadiman said...

tak faham situasi D

Mimi Jazman said...

ಠ_ಠ ...
school friends are getting much better after u know them and try to change with them..

Rizal Sadiman ...
no la.. sebenarnya it just my fren yg ttibe nangis sbb muhasabah sorg diri.. :)

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.