AKU BERPUASA dan TENGOK TV??

Assalamualaikum..


Hari berlalu dan yes.. Here we are.. 9th Ramadhan.. 

So..dah sembilan hari umat Islam seluruh dunia berpuasa.. Insyaallah..

Berpuasa tu insyaallah..ana yakin pasti ramai yang tak tinggal..

Berlapar dan dahaga sebaik sahaja terbit fajar hingga terbenamnya matahari.. Insyaallah.. Mudah sekali bagi orang awam macam ana..tapi jauh lebih mudah sebenarnya..buat mereka yang beriman.. :)



Bukan nak cakap banyak-banyak sangat pun.. Just..dalam bulan Ramadhan ni.. Ana nak ajak kalau boleh..setiap yang membaca post ni merenung diri kembali bersama ana..

Dah sembilan hari pun berpuasa.. Sejauh mana sebenarnya..AKU BERPUASA?? 



Ana bukanlah orang yang berilmu sangat.. Tapi..ana pernah terdengar..

Bagi ORANG AWAM (including me)..BERPUASA hanya untuk menahan lapar dan dahaga..
Bagi ORANG BERIMAN (orang hebat2..seperti alim ulama'..para sahabat..and etc)..BERPUASA adalah menahan diri daripada nafsu.. 

Nafsu yang macam mana??

Bukan sekadar lapar dan dahaga sahaja yang kita panggil nafsu..

Tapi..banyak lagi benda-benda yang berasal dari keinginan manusia..benda yang tak berapa nak baik..yang sebenarnya juga turut digelar nafsu..

:)



Contoh pertama... TENGOK TV CERITA TAK BERFAEDAH.. 
Bagi orang awam macam ana..TV adalah sesuatu yang WAJIB setiap hari.. Bagi orang awam yang tak minat tengok TV..bagus.. Tapi..untuk orang yang macam ana ni..sukasangattengoktv..rasanya..TV adalah di antara penggoda utama..

I love movies..and that's the problem..

Bagi orang lain..yang masih tak faham kenapa tengok tv tu adalah satu masalah..let me explain..



TV tak jadi masalah kalau yang kita tengok tu adalah benda berfaedah..macam TANYALAH USTAZ..SINGGAH SAHUR..30 MINIT BERSAMA USTAZ DON..EMPAYAR ISLAM..and etc..

TV menjadi masalah kalau apa yang kita tonton tu tidak memberi faedah buat kita.. This is month of barakah..RAMADHAN.. Datangnya 30 hari sahaja dalam masa setahun.. Sepatutnya..bulan ini adalah bulan tarbiyah.. Bulan mendidik hati manusia mendekati Allah.. 

Explain to me..macam mana nak dekat dengan Allah kalau tengok tv cerita tak berfaedah..?? 

Er..faham kan??



Kalau dalam masa kita hanya dipenuhi dengan imej-imej yang mendedahkan aurat..yang boleh membangkitkan syahwat..macam mana kita nak rasa dekat dengan Allah..??

Just think it back..



Untuk dekat dengan Allah..untuk mendapatkan rahmatNya..dapatkan keampunanNya..wajarkah lagi bagi kita..untuk pergi menonton TV yang tak tahu apa kena mengenanya yang boleh dekatkan kita dengan Allah??

Analogi mudahnya begini.. 

Katakanlah..esok ada exam SEJARAH.. Untuk dapatkan A+..semua orang tahu malam sebelumnya kena baca buku..bukannya tengok TV.. 

Agak-agaknya..kalau kita memilih untuk tengok TV (yang tak ada kena mengena dengan sejarah) pada malam sebelum exam tu..adakah esok tu..kita dapat jawab exam SEJARAH tu dengan baik?? 

Mungkin akan ada yang bernasib baik..but..HOW MUCH?? 

So..faham kan??

Sama jugalah..

Kalau kita nak redha Allah..keampunan Allah..logik ke kita menghabiskan masa dengan menonton perkara yang tak berfaedah?? 

Kalau kita nak A+ Sejarah..logik ke kita menghabiskan masa dengan menonton benda yang tak ada kena mengena dengan sejarah?? 

Kalau tak dicari..macam mana nak dapat??



Ini bulan yang penuh rahmat..keampunan buat mereka yang benar-benar memburunya..

Ana hanya berkongsi..satu daripada kelemahan ana sendiri dalam menghadapi bulan Ramadhan kali ini..

We all normal human beings..bukannya sehebat Rasulullah saw..
Tapi..tak salah kan kalau kita cuba dan berusaha untuk menjadi sehebat baginda??
Walaupun tak mampu..paling kurang kita BERUSAHA..

Buat masa sekarang..after reading this..mungkin..kita masing-masing..sudah boleh start jauhkan diri dari TV..

Amek buku-buku agama..ataupun bahan bacaan ilmiah banyak-banyak (as for me,Gen-Q la)..bawak masuk bilik..and baca.. Biarlah sampai tertidur pun..insyaallah..tak rugi tertidur semasa cuba menimba ilmu..untuk menggapai redhaNya..

:)

Sharing only..

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to AKU BERPUASA dan TENGOK TV??

Rizal Sadiman said...

gmbr troll tu lawak la..
Mana ada maghrib pkul 8.35 haha

Mimi Jazman said...

Rizal Sadiman ...
negara lain kot..

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.