"Di Mana Kamu Letakkan Keyakinan Kamu?"

Assalamualaikum..

(updating and wearing spectacles..critical..)

Semalam..hari Jumaat.. Kak Afifah dan Kak Khalida datang ke SHAMS.. Dyeorg berdua ni sebenarnya ex SHAMS tahun lepas.. Walaupun ana tak pernah bercakap dengan dyeorg sebelum ni..tapi..pertemuan kali pertama ini..tak langsung menjadikan ana kekok untuk tersenyum.. :)



Kak Afifah dan Kak Khalida juga adalah bekas EXCO BADAR jadi dyeorg pun turut melawat BADAR sekali sebab dah tiba masanya..BADAR 2011/2012 beralih puncak kepimpinan yang baru..

Dalam masa yang sama..ana pun sedang mengalami konflik dalaman.. Yela.. Baru lepas dapat result exam.. Masa dirasakan semakin suntuk dan ana rasa macam dah tak nak buat kerja-kerja lain selain mengadap buku.. (Inilah akibatnya tak belajar sungguh-sungguh time form 4..)



Dan semasa dalam perjumpaan di bilik BADAR bersama Kak Afifah dan Kak Khalida..Kak Afifah ada sebut..

Masa dia SPM dulu..ada ketikanya..dia terpaksa memilih antara LIQA' BADAR (meeting) atau KELAS TAMBAHAN ADD MATHS.. Konflik punya konflik..akhirnya..Kak Afifah memilih untuk menghadiri LIQA' BADAR..sebab katanya..ADD MATHS tu nanti boleh belajar dengan kawan-kawan.. Dan..kehadiran dia ke LIQA' juga sangat penting sebenarnya..(sebab dia naib presiden BADAR)



Then..Kak Afifah keluarkan satu ayat ni (ana tak ingat sangat ayat sebenarnya tapi lebih kurang macam ni la ayat tu..)..

Masa memang terasa sangat singkat sebenarnya.. Tapi..ia bergantung pada kita.. Jadikan satu jam untuk mengulangkaji itu cukup lama.. Sementara tiga jam di dalam kelas itu cukup pendek.. Berharaplah pada Allah.. Yakinlah pada Allah.. Masa tu milik Allah.. Minta pada Allah agar masa kita cukup.. Itulah yang dinamakan keyakinan.. Yakin yang Allah itu berkuasa untuk mencukupkan masa kita.. Jadi..sebenarnya..di mana kamu meletakkan keyakinan kamu??

Barulah ana tahu apa rahsia kejayaan STRAIGHT 11A(s) Kak Afifah.. She believe in HIM..and also in the same time..trying all the best she could ever done.. 

Bila difiikirkan balik.. Betul cakap Kak Afifah..

Masa tu milik Allah.. 
Mintalah pada Allah..
Yang sikit tu dipanjangkan..yang panjang tu disikitkan.. 
Kan Allah Maha Berkuasa?? 
Dan aku kan..seorang muslim..beriman padaNya..
Pastilah aku kena yakin pada kuasaNya yang tiada bandingan.. 




Selamat berkongsi.. ^^

Posted in , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

5 Responses to "Di Mana Kamu Letakkan Keyakinan Kamu?"

Rizal Sadiman said...

Betull masa itu milik Allah..bahkan semuanya milik Allah...

Surah al-asr jawab semuanya

cikceriacorner said...

emm betul tu dik..yakin pada Allah..insyaallah..tp kene usaha jugak ye..good luck..:)

Mimi Jazman said...

Rizal Sadiman ...
betul3... :)

cikceriacorner ...
time kasih.. ^^ insyaallah..pasti berjuang sampai ke titisan darah yang terakhir..

ಠ_ಠ said...

suka entry ni.. semangat2! klu rasa tak cukup masa, cukuplah dengan rasa Allah akan bagi cukup2 untuk kita! ^^

Mimi Jazman said...

ಠ_ಠ ...
:) betul tu.. ana pun suka latest post anti.. :)

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.