Dah..! Dah..! Jangan Nangis..

Kenape nangis ni?? Sedih ek??

Kenape sedih-sedih??

Tension??

Hm.. Ape2 pun..jangan sedih! Senyum.. 



Macam mane nak senyum kalau hati tak rase macam nak senyum?? 

Kau tak tahu..


Ya.. Sememangnya aku tak tahu tapi aku tahu ada yang lebih tahu..


Dan Dialah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi; Dia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan dan Dia juga mengetahui apa yang kamu usahakan. [6:3]


Kenapa kau nangis kalau kau rasa ditinggalkan oleh orang lain?? Bukankah Allah itu wujud??

Kenapa kau sedih kalau Allah uji kau dengan tiadanya orang yang pedulikan kau?? Bukankah itu bermaksud Allah nak kau bergantung hanya padaNya??

Kenapa kau nak frust kalau orang tak ambik tahu pasal kau?? Bukankah Allah dah janji akan bagi sesuatu yang jauh lebih istimewa sekiranya seseorang itu ikhlas??




Kau tak perlu sedih kerana kecewa pada manusia.. Kerana mereka juga manusia..penuh kelemahan.. Tiada yang istimewa tentang mereka.. Jadi..wajarlah mereka tak ingatkan kau.. 



Kau hanya perlu sedih kalau kau rasa kau dah engkar kepada sesuatu yang mencintai kau.. 

Kau sepatutnya nangis setiap kali kau langgar perintahNya.. 

Kau sepatutnya sedih kalau kau tak ingat padaNya.. 

Kau sepatutnya frust bila kau tak dapat khusyuk dalam solat.. 



Itu yang kau patut sedihkan.. Sebab Dia sangat cintakan kau.. Sayangkan kau.. Dia bagi kau kesempatan bernafas.. Dia bagi kau peluang untuk memperbaiki diri.. Dia dah janji untuk bagi kau syurga kalau kau benar-benar cintakan Dia.. 

"Kerana itu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat. Dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan."
[3:148]


Bagi orang-orang yang berbuat baik, ada pahala yang terbaik (surga) dan tambahannya. Dan muka mereka tidak ditutupi debu hitam dan tidak (pula) kehinaan. Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya.” (Q.S. Yunus[10]: 26).



Adakah kau masih ragu-ragu dengan janjiNya..w a h a i  h a t i ??




Posted in , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

6 Responses to Dah..! Dah..! Jangan Nangis..

Cikgu Ma said...

salam kenal dik =)

errmm..kadang2 akak selalu menagis juga, terfikir org selalu cakap sedemikian tentang kekurangan diri...perlu ke menangis...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

yalah mmg betul..


hny kepadaNya kita serahkan segalanya kan..

ardz marn said...

ta mo sedeh sedeh..

Mimi Jazman said...

Cikgu Ma ...
jawapannye..ialah mmg kite prlu menangis tp menangis tu biarlah krn Allah.. :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty ...
lagipun..Dia lebih mengetahui.. :)

ardz marn ...
egt ke dh lupe blog ni.. hehehe.. x sangke msih egt.. time kasih2.. :)

gadisBunga said...

ehem...


adik akak ni tengah melalui stage jiwa fragile kah? :)

Mimi Jazman said...

gadisBunga ...
:) mane ade fragile kak.. teguh lagi la.. ketuk dekat batu pun x pecah ni.. hehehe.. :D

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.