Kal Ho Na Ho...



"Assalamualaikum," aku mula bersuara sambil menekapkan telinga di telefon bimbit.

"Waalaikummussalam," kakak menjawab di sebelah sana.

"Kenapa?" kedengaran ada sedikit bunyi bising di sebelah sana.

"Kakak dekat mana?" aku mula bertanya.

"Dekat stesen kereta api. Why?" dia bertanya lagi.

"Mummy dengan Daddy gaduh lagi," aku mengeluh. Terasa berat kepala. Bilalah Mummy dengan Daddy nak berhenti gaduh pun aku tak pasti. Yang pasti, aku dah muak. Aku dah bosan dengan semua ni!

"Then, adik dekat mana ni?" dia bertanya.

"Dalam bilik," aku menjawab ringkas. Sekalipun aku di dalam bilik, itu tak bermakna aku tidak dapat mendengar suara mereka yang sedang seronok mengeluarkan anak tekak masing-masing.

Di hujung talian, hanya bunyi bising kedengaran. Suara yang ingin aku dengar, seolah-olah hilang.

"Aku bosan dengan semua ni!" aku menjerit. Seketika, mata mula terasa panas. Aku dah bosan. Aku dah bosan dengan perangai ibu bapa yang tak macam ibu bapa. Aku bosan dengan semua ni!

"Adik masih hidup kan?" dia bertanya. Entah kenapa, suaranya tidak meluahkan rasa bimbang.

"Habis tu? Kalau aku dah mati, tak adalah aku nak telefon kakak," aku mendengus. Mata yang terasa panas dah mula mengering. Rasa bengang membakar.

"Kawan kakak baru mati tadi," keras, tak bernada.

"Innalillahiwainnailahirajiuun," tidak terlafaz di bibir, hanya tersebut di dalam hati.

"Kakak tak hafal ayat Al-Quran tapi yang kakak tahu, Allah nak kita sayang hidup kita dan hidup sebaiknya sebagai seorang Islam. Kakak harap itu membantu."

Tut.... Tut... Talian diputuskan. Pasti yang pergi ini, bukannya insan biasa. Kalau tak, masakan kakak akan keras tak berbahasa sebegitu.

Tapi...

Aku mula bangun dari katil dan merenung ke luar tingkap. Matahari sedang menebarkan cahaya jingga ke seluruh alam. 

Di sana, kanak-kanak sedang bermain dengan bahagia. Di sana, ada ibu bapa yang sedang melayan anak mereka dengan bahagia. Di sana, ada sahabat bertepuk-tampar dengan gelak mengisi suasana. Bukankah hidup ini indah? Atau hanya aku yang tidak menikmatinya?

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya." [16:18]

[+]


Assalamualaikum..

Yup.. MJ memang peminat cerita Hindustan.. Dan memang banyak cite Bollywood yg MJ dah tengok.. To be honest..MJ memang dari dulu lagi minat Bollywood..

Dan cite ni..MJ pernah tengok sekali je..mase MJ kecik-kecik dulu tapi MJ tak pernah lupa sampai sekarang jalan cite dye.. And..bile MJ nampak iklan filem ni dekat tv3 hari tu..MJ tak sabar-sabar nak tengok balik..

Yup.. MJ tak lupa dengan cerita ni..


Untuk MJ..filem ni banyak pengajarannya.. Terlalu banyak.. 

Hidup memang susah tapi itu bukan alasan untuk berduka.. 



Life changes its beauty all the time
Sometimes it’s a shade, sometimes life is sunlight
Live every moment here to your heart’s content
The time that is here may not be tomorrow

One who loves you whole-heartedly
It is difficult meet that person
If there is someone like that somewhere
That person is more beautiful than all
Grab onto that (person’s) hand
He or she may not be so gracious tomorrow
Live every moment here to your heart’s content
The time that is here may not be tomorrow

Taking the shadow of your eyelashes, when someone comes near
You try to reason with your crazy heart
Your heart just goes on beating
But think, that which is here now
That story may not be here tomorrow
Life changes its beauty all the time
Sometimes it’s a shade, sometimes life is sunlight

Live every moment here to your heart’s content
The time that is here may not be tomorrow
The time that is here may not be tomorrow


Posted in , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Kal Ho Na Ho...

nurul nabihah said...

nanti cite kat skola bleh..? klu ade free time.. hehe...

Mimi Jazman said...

nurul nabihah ...
hehehe.. kalau ade free time.. 'kalau ade..' angah tgk mcm dh xde harapan je.. hehehe..

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.