Hari Lahir Cikgu Matematik...

Bertarikh 25 Mac 2011,kami satu kelas 4 IKHLAS 2011 telah berpakat untuk menyambut hari kelahiran cikgu matematik kami yang sangat ‘garang’. Kami satu kelas dah merancangnya satu hari lebih awal.

Nurin ditugaskan untuk beli kek sementara Fatin pulak sediakan balang. Kami masing-masing menulis ucapan di atas kertas berwarna dan masukkan ke dalam balang yang telah disediakan oleh Fatin. Sebenarnya,kami merancang untuk memujuk cikgu pada hari pertama sekolah hari tu tapi tak sempat dan lagipun,angin cikgu dah baik sikit hari tu jadi,kami tangguhkan pemberian balang tu.

Mula-mula,rancang nak buat pagi tapi Hazimah tidak jumpa kek yang disimpan oleh Azeeb dekat kantin. Hehehe.. mujurlah cikgu matematik kami akan masuk lagi untuk masa terakhir hari ini.

Bila cikgu matematik masuk,cikgu dah senyum-senyum. Mestilah cikgu dah dapat agak,budak 4IKHLAS ni kecoh sikit. Hehehe.. Bila cikgu masuk,Rashid,Uzaid dan Azeeb buat-buat tanya pasal Matematik dekat cikgu. Yang Syadi pula tulis wish dekat papan putih. Waktu tu,cikgu tak sedar sebab cikgu duduk membelakangkan papan putih tu.

Lepas tu,Hazimah keluarkan kek. Hazimah letak atas meja cikgu dan kami pun sama-samalah nyanyi lagu ‘ALLAH SELAMATKAN KAMU’ untuk cikgu. Cikgu tutup muka waktu kami nyanyi dan tepuk tangan tu.

“Apa kamu buat ni? Saya malulah,” kata cikgu bila tengok kek dan hadiah yang kami bagi. Cikgu Nampak terharu sangat.

Cikgu potong kek dan kami sama-sama makan. Sedap betul kek yang Nurin belikan tu. Hehehe.. Nanti boleh suruh beli lagi. Kemudian,kami mintak kat cikgu supaya baca ucapan yang kami dah tulis untuk cikgu.
Mula-mula cikgu tak nak,tapi kami pujuk jugak. Lepas tu,cikgu pun bacalah. Cikgu bacakan dua untuk kami. Kemudian,cikgu tiba-tiba nangis dan kemas barang-barang dia.

“Kamu buat saya sentimental la hari ni,”kata cikgu.

“Anugerah ALLAH yang paling besar buat saya adalah menjadikan saya seorang cikgu. Sepanjang satu minggu kita berpisah,saya teringatkan kamu dan terasa bersalah sebab dah tinggalkan kamu. Saya rasa bersalah sangat-sangat dan saya mintak maaf dekat Hana,Fareed dan Hazimah sebab tak balas mesej. Bukan saya tak sayang kamu. Sebenarnya,saya sayang sangat-sangat dekat.”

Ucapan cikgu waktu ni membuatkan beberapa orang dari kami menitiskan air mata,termasuklah MJ sendiri.

Sebelum cikgu keluar,kami,pelajar perempuan,bersalaman dan cium cikgu. Dan..Mimi Jazman bukan sekadar melagakan pipi. Kucupan itu memang khas untuk cikgu sebab Mimi Jazman tak pernah buat kat cikgu lain macam tu. Orang ni cerita pada cikgu yang orang ni dah tulis pasal cikgu dalam blog ni. Dan…memang ramai yang memuji cikgu. Sebenarnya,Mimi Jazman nak cakap macam ni tapi dah gaban dekat depan tu,tak sempat pulak nak cakap.

“Cikgu,cikgulah cikgu yang pertama yang mencatat kisah dalam blog saya. Saya tak pernah tulis secara khusus mengenai cikgu lain dalam blog saya dan bagi saya,cikgu adalah seorang cikgu yang istimewa. Cikgu mungkin garang tapi cikgulah yang paling setia mengajar kami. Cikgu mungkin pernah marah tapi cikgu tak pernah tinggalkan kami. Saya bukan pelajar yang terbaik terutamanya dalam bidang matematik tapi kelas cikgu sentiasa memberikan impak yang sangat berbeza dalam diari saya. Setiap hari,saya ikuti perkembangan angin cikgu,saya perhatikan cikgu dan saya cuba menyerap segalanya tentang cikgu dan apa yang cikgu ajarkan. Dan cikgu…dapat tengok cikgu gelak dan senyum serta bersemangat boleh membuatkan saya terhibur. Percayalah…Teacher Zahila adalah guru yang sangat bermakna buat saya.”

Bila MJ yang berbicara mungkin inilah yang akan terjadi. Ucapan yang berbunga-bunga yang terlalu jiwang. Mau kena gelak dengan satu kelas kalau cakap depan cikgu macam ni. Hehehe.. Tapi,sebenarnya haruslah diakui MJ punya hati memang jiwang. Suka benar dengan jiwang-jiwang ni. Hehehe..

Kalau Teacher Zahila sedang membaca ni,MJ nak beritahu teacher yang teacher adalah teacher yang pertama yang MJ kenal di SHAMS dan INSYAALLAH,sampai bila pun,MJ akan ingat cikgu. Dan teacher…MJ tengah berusaha keras untuk ADD MATHS dan MATHS MODE. Doakan yang terbaik buat MJ ye..

Thank you,Teacher! MJ sayang Teacher Zahila..

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

7 Responses to Hari Lahir Cikgu Matematik...

gadisBunga said...

cikgu Zahila mmg beruntung dapat anak murid macam MJ. :)

h4ni3 said...

eh, cari saya ker? hehehe.. terharulah! mcm teacher zahila jugak :)
ada ni.. itu hari jer bertukar warganegara jap.. tu yg bizi tu.. hehe

MJ said...

GB.. hehehe.. lame benar MJ tunggu komen GB.. GB..sebenarnya,cikgu zahila patut terima yang lebih baik dari MJ.. :)

drhanie..ya.. MJ rindu kamu..! hehehe.. owh.. ptutla lama x nmpk..

KUREKURE COMEL said...

budak SHAMS seremban ke?


beruntung cikgu tu.....dah lama lost contact dgn cikgu.....

MJ said...

mina...sekolah situ jugak ke dulu?

emmelyn.amal.alyn said...

huuu.
igt lagi mase ni

log pun dilupekan stlh kekenyangan

mimi,, tecer bce amal punye ucpn 1st. tu yg die tersentuh. sbb mmg la sentimental

MJ said...

amal..ptutla tersentuh semacam.. amal kan suke buat jiwang? hehehe..

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.