Tersentak...

hari tu,pertama kali bersua muka dengan cikgu bahasa inggeris yang bakal mengajar orang ni hingga ke akhir tahun. memang dia nampak sangat menarik. bagus juga cara pengajarannya. cuma,ada sesuatu yang mengganggu orang ni. bukan salah dia. bukan salah sesiapa pun. ianya hanyalah orang ni. diri sendiri punya salah.

orang ni memang kalau bercakap dalam bahasa barat tu,memang bunyinya pelik benar. aneh tau?? dia akan keluar bunyi yang sangat aneh.

contohnya...

understand (bahasa inggeris)

unde+sten (orang biasa sebut)

unde'r'+stan'd' (orang ni sebut)

lain sangat. bunyi dia memang mengada! nak ubah tapi tak pandai. loghat aneh yang tak berapa nak digemari tu datang sendiri. tak tau datang dari mana. mama dengan baba tak ada pun bercakap macam tu. adik pun tak. orang ni je.

dalam kelas bahasa inggeris tu,orang ni kena perkenalkan diri dalam bahasa inggeris. huh.. tersentak terus.. tak tau nak buat macam mana. er.. tak sukalah cakap bahasa inggeris. pelik. lain dari orang lain. tak suka! bunyi dia tu menyakitkan hati.

jangan renung orang ni! orang ni budak melayu! budak melayu tulen! cakap inggeris je lain. bunyi dia menyakitkan hati kan?? orang ni tau sebab bunyi inggeris yang pelik yang terkeluar dari mulut orang ni tu sangat menyakitkan hati orang ni jugak.

moga ALLAH bersamaku.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Tersentak...

gadisBunga said...

itu la kite panggil stail sendiri. be proud of urself ok. :)

MJ said...

GB..awk ptut dgr cre kite ckp inggeris.. Buruk btoi.. :(

humaira' said...

what? how can u say like that??
you ur good k.xbaik camtu..
betul ckp GB "be proud of urself"

MJ said...

humaira'...ala.. macamlah anti xtau mcm mana ana punya speaking tu.. lain dari yg lain..

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.