Penulis Barat...

baiklah. ada sesiapa yang suka baca cerita barat yang telah ditranslatekan ke bahasa melayu??

orang ni dah baca banyak buku yang telah ditranslatekan ke dalam bahasa melayu sebab diri ini tak begitu pandai bahasa inggeris. hehehe.. siri harry potter.. twilight dah selesai dua buah.. lepas tu,ada lagi satu buku novel..tajuknya..alamak kantoi! hehehe.. tajuk cam cerita melayu je.

sebenarnya,buku barat memang agak berbeza kalau hendak dibandingkan dengan buku-buku kita. buku kita memang bagus. banyak yang bagus. tapi,terdapat sedikit perbezaan pada buku barat.

biasanya,novel melayu tidak mempunyai begitu banyak penerangan. kalau novel barat,setiap seseuatu diceritakan sehingga betul-betul detail sampaikan kita boleh menjiwai novel tersebut dengan begitu mendalam. riak wajah..pergerakan..kesan bunyi.. semuanya diselitkan dalam penulisan novel barat bagi melengkapkan idea penulis mereka. gambaran penulis barat memang jauh mendalam.

mungkin,penulis kita patut contohi penulis barat dalam menyampaikan idea mereka dalam bentuk penulisan. novel kita banyak yang bagus dan boleh di'bagus'kan lagi sekiranya diperincikan dengan lebih mendalam. manalah tahu,kalau-kalau satu hari nanti,penulis kita boleh publish buku kita di negara-negara luar.

kalau penulis barat boleh buat novel mereka di'translate' dengan begitu meluas,kenapa tidak kita kan?? kita jugak mempunyai banyak penulis-penulis yang bagus.

kepada mereka yang begitu berbakat dan ingin sekali menceburkan diri dalam bidang penulisan,berusahalah ye.. may ALLAH bless all of you.. menulis boleh membantu kita mengubah cara hidup ramai orang. seterusnya,membolehkan kita menunjukkan perasaaan dan idea kita.

[+] cakap orang. kisah SAKINAH tu pun belum habis lagi.. hehehe..

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.